Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettpsoriasisartit
Läst 12775 ggr
iml73
0

Tack doktorn för kortisoninjektionerna!!

Varit på reumatologen idag och fick kortison i knä och fotled - TACK!

Tänk att jag verkligen vill ha, jag som egentligen ogillar sprutor, bara älskar kortisonsprutorna. Visst gör det lite ont att få dem, men dem smärtan är ju så kortvarig och inget mot vad vardagen är.

Direkt efter sprutorna så tycker jag det känns mjukt som bomull, varmt och lent i leden, en härlig känsla på ett trasigt knä….helt klart beroendeframkallande….

Doktorn är inte nöjd med mig….eller mina prover, sänkan pendlar mellan 45-56 och blodvärdet sjunker för varje gång, nu 102.

Kanske inte konstigt att jag är ständigt trött.

Hur som resultatet idag förutom sprutorna var att ev prova Arava (hua läste lite på fass nyss och det verkar ju inte vara en direkt snäll tablett)

Vi får väl se.

Skall sluta med plauqneil, jag har dimsyn igen och det hade jag en gång tidigare och gjorde då uppehåll och det blev bra. Vart lite nojig när jag gjorde syntest och färgtest….har inga problem att urskilja siffrorna, men färgerna….blå, grön och grå tyckte jag var olika nyanser av grått/svart…. hmm…

VAD TYCKER NI om kortison injektioner och hur länge hjälper de er? Tyvärr har jag bara effekt i 3-4 veckor i knät.

AnnaLundin
0

Jag har haft väldigt bra hjälp av kortisoninjektioner runt mina ligamentsfästen när de varit inflammerade. (jag har ju inga direkta artriter)

Man ska inte stirra sig blind på de biverkningar som finns i fass, det är inte säkert att man får en enda av dem… De bara rabblar ju upp vilka biverkningar som påvisats och hur vanliga de är.
(själv äter jag 7 sorters piller till frukost varje dag och jag känner inte av en enda biverkning…)

Cameo47
0

Oftast brukar det sitta i i månader. Ibland försvinner problemet helt. Direkt efter sprutan brukar det göra jätteont i några timmar upp till något dygn. Min reumatolog brukar blanda kortison med bedövningsvätska för att jag ska klara mig hem.

Jag är glad om mitt blodvärde är över 100. Har gått på järntabletter mm men det hjälper inte. Fick t o m sämre blodvärde är jag gick på järntabletterna.

Why is it that dinosaurs always die running?

iml73
1

Jag har effekt på en gång, känns som bomull i knät, blir mjukt och varmt.

Men jag håller mig stillai ca 24 h vilket de sagt att man skall göra.

Tyvärr hjälper det som sagt bara i ca 3 veckor i knät Gråter

Förklaringen jag fått till det är hur aggressiv sjukdommen är ju lindrigare inflammationerna är ju längre håller det. Å i och med att mitt knä är trasigt så kommer inflammationen tillbaka snabbt.

Cameo47
0

Jag går på rätt stark medicinering med Enbrel, Metoject, Prednisolon och Diklofenak men trots detta kan jag få inflammationer. Dessa brukar oftast uppkomma vid t ex förkylningar eller om jag blivit avkyld eller om jag överansträngt mig eller om reumatologen får för sig att minska ner på något av läkemedlen ovan.

Why is it that dinosaurs always die running?

Mona22
1

Kortison hjälper inte på mig. Har lika ont endå Obestämd

iml73
2

Fått en ny spruta igår, för att klara av att semestra….sedan får jag nog lida ett längre tag, får ju inte bli för tätt!