Reumatism iFokus

Reumatism

Läst 201 ggr
Chrille0131
2021-10-06 21:07
2

Långdragna hälsenebesvär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Christoffer heter jag och fick i januari diagnosen spondartrit. Jag har i stort sett bara haft problem med mina fotleder, fötter och hälsenor under den tiden jag haft problem, och problemen med fotlederna försvann mer eller mindre efter kortisonspruta.

Detta har naturligtvis tagit rätt hårt på mig då jag är 21 och har alltid haft ett extremt aktivt liv, vilket i dagsläget inte är möjligt på samma sätt. Jag går på medicinen benepali vilket har minskat smärtan i fotleder och själva fötterna, men hälsenebesvären hänger fortfarande kvar. Jag har som mest ont nedanför hälsenefästet nästan på hälbenet. Det gör ont vid fråntramp när man går, i princip alla skor man har på sig, vid tryck och när man bara rör fötterna i cirklar.
(har ont vid det rödmarkerade området på bilden)

Haft problem just där i snart 1.5år och känns inte som att det blir mycket bättre. Svårt att gå, svårt att stå längre perioder och ibland ömmar det även på nätterna. Sjukgymnasten säger att när det är nedanför hälsenefästen mot hälbenet är det inte så mycket man kan göra med egenträning för att förbättra vilket gör mig lite frustrerad. Läkaren säger att det är bara att vänta och se om medicinen hjälper… (3e månaden med benepali).

Jag förstår att jag kanske måste acceptera att jag aldrig kommer kunna springa och gå som vanligt igen, men jag tänkte höra om det är någon här som har haft liknande problem som gått över/blivit bättre? Hur gjorde ni, några övningar, vila, omställning med kost, eller något annat tips?

Jag har provat medicinsk laser utan större framgång, och min sjukgymnast tyckte inte jag skulle köra träning i form av tåhävningar etc, men om någon har haft andra erfarenheter med detta är jag villig att prova.

Tack på förhand!

Viktor10
2025-10-24 15:28
0

Hej. Jag har läskigt nog exakt som du och undrar hur det har gått för dig? Hade varit så enormt tacksam om du bara sammanfattar lite lätt