Reumatism iFokus

Reumatism

Läst 132 ggr
[Mia-45]
2022-09-07 14:11
0

Reumatologen nekar besök

Har nu försökt att få en tid till Reumatologen tre gånger. Men min remiss blir avvisad varje gång.
De säger, utan att ha träffat mig, att mina blodprover inget visar så jag har inte reumatism.
Men hallå….man kan faktiskt ha detta utan att det syns på några som helst blodprover. Min CRP brukar ligga på 6 och det är ju normalt men ändå över referensvärdet.
Den värken jag har i min kropp och mina leder så misstänker jag att det är något sådant.
Min mamma har RA, min moster fibro och min mormor muskelreumatism.
Om jag då har samma värk som de varför får jag då inte göra en utredning hos de?

Någon här inne som också blivit nekad att få komma in dit??

Pyttelite
2022-09-07 15:37
0

Har du skrivit remissen själv?

Kan din vårdcentral hjälpa dig med att betona vikten att utesluta ngn for av reumatism?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Mia-45]
2022-09-07 15:47
0

Nä det var min husläkare som skickat remissen.
Han skulle skicka en gång till och betona att patienten är ihärdig.
Fasen…jag känner ju själv att nåt är fel.

Pyttelite
2022-09-07 16:18
0

#2: Tyvärr är det så att man inte får ge sig.
Det verkar som att systemet är uppbyggt så att kommer man inte tillbaka så är man botad.

Klart man inte kan se all reumatism med ett blodprov men de kanske inte själva kan göra en bedömning.

Tråkigt att det ska vara så men häng i och ge inte upp. Är det inte reumatism så är det väl ngt annat skit så jag förstår inte mer än att de hamnar i trångmål pga sjukvårdsgarantin.

• Redigerat 2022-09-07 16:18 av Pyttelite
[Mia-45]
2022-09-07 16:21
0

#3: Är det inte reumatism (utan "bara" fibron jag har) så vet vi det. Då kan vi gå vidare med att det är fibron som ställer till det så jäkligt för mej.
Men jag vill att detta utreds ordentligt eftersom jag har nära släkt och familj som har flera slags olika reumatiska sjukdomar.

Pyttelite
2022-09-07 16:52
0

#4: Håller helt med dig!

[Mia-45]
2022-09-16 17:25
0

Andra remissen avslagen den också. Den gick till Medicin men fick inte komma dit heller.
Jag har en sjuhelsikes värk i leder och har feber varje dag när jag jobbat. Mellan 38-38,5.
Så på måndag ska jag till min husläkare och han kommer sjukskriva mej på heltid.
Klarar inte detta längre.
Men varför får jag inte ens komma dit så de kan kolla mej? Jag fatta ingenting.
Har nu skickat in en egenremiss. Blir det avslag på den så ska jag söka till annat utomläns landsting.

Pyttelite
2022-09-16 17:27
0

Behöver de aldrig skriva en motivering när de avslår?

Pyttelite
2022-09-16 17:31
0

Här finns rådgivning som kanske kan vara till hjälp:

https://reumatiker.se/for-dig-som/har-jag-en-reumatisk-sjukdom/

Gemensamt för många reumatiska sjukdomar är att de är svåra att upptäcka. Det kan därför ta tid innan rätt diagnos ställs. Ju längre tid som en person med reumatisk sjukdom går utan diagnosspecifik behandling desto större är risken att sjukdomen får långvariga konsekvenser. För inflammatoriska reumatiska sjukdomar kan det innebära permanenta försämringar av leder. Därför är det bäst att du som känner av symtom som kan bero på reumatisk sjukdom inte väntar med att undersöka dessa.
[Mia-45]
2022-09-16 17:43
0

#7: De sa till min läkare att jag inte har någon reumatism.
Men huuuur kan de vara så säkra på detta när jag har 3 st i min närhet som har det???

Tack för länken. Mitt blir lite bättre av vila. Värken dämpar sej lite av Panodil/Alvedon men när den går ur kroppen så är jag på ruta 1 igen.
Blir heller inte bättre av att röra på mej. När jag gör det får jag värre värk och febern kommer som ett brev på posten efter nån timme.

Så hoppas nu på att de tar min egenremiss på allvar.

• Redigerat 2022-09-16 17:44 av [Mia-45]