Sjögrens syndrom
Jag har sjögrens syndrom och sen i våras har jag blivit sämre i ögonen så att jag inte kan gråta längre över huvud taget. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Jag har fått salagen och skulle vilja höra om någon har erfarenhet av det? Tacksam för svar för jag tycks vara ganska ensam om att inte längre kunna gråta tycks det.
Jag använder Viscotears mot torra ögon, finns på Apoteket i 1 eller 3pak .Det kostar nästan lika mycket för en som tre. Det är en gel.Allt annat bara flyter bort.
För mig fungerar metylcellulosa bra. Kan ta droppana så ofta jag behöver. Får dom på recept av reumatologen.
Jag använder Visine både den gula & blå,tar bort det som känns som grus i ögonen när tårarna inte finns.Finns på apoteket.
En fråga är sjögrens syndrom en reumatisk sjukdom ?
Ja, det är en reumatisk sjukdom.

Jag har använt och använder ögondroppar i många år men det var inte det jag frågade om. Men jag drar slutsatsen att ingen här har ännu drabbats av att tårvätskan tar helt slut så att det inte går att gråta längre (vilket faktiskt är hemskt) och inte heller känner till salagen.
Salagen känner jag till men för mig är det tveksamt eftersom jag har andra sjukdomar och den interagerar med mina andra mediciner.