Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 6806 ggr
krimskrams
16

Kostråd vid reuma!?

Min pappa har fått konstaterat att han har reuma!

Vilka kostråd ges vid denna sjukdom?

Jag har läst att man ska undvika gluten samt rött kött!

Dessutom har han allergi mot alla sorters lök (allvarlig allergi) samt allergi mot mjölkprotein samt känslighet för många kryddor…

Tips?

Någon som har erfaranhet av hur man ska äta med reuma för att må bättre?

[Coogo]
0

Det finns nått som kallas kejsarkost som många tycker är effektivt. Det är en diet utan både gluten och mejeriprodukter. Har även för mig att man undviker sura saker. Du kan säkert googla det. Själv så tror jag att man är väldigt individuell så det gäller att testa sig fram. Många säger exempelvis att alkohol (ett glas vin om dagen) lindrar, men det funkar inte på mig. När jag är som sämst håller jag mig till vegansk mat plus att jag äter väldigt lite. Fasta hjälper ofta men det kan man ju inte göra i en evighet :) Testa er fram och lycka till.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Yred3
0

Har SLE, Raynauds fenomen och fingrar och ben domnar bort ibland. Jag äter LCHF och är mycket bättre, äter vitaminer= enomdan, Behepan, Folsyra, Kalk+D, det sista för att SLE-patienter riskerar benskörhet. Får mindre eller inga alls proppar i fingarrna med Folsyra och Behepan.

OlgaMaria
0

Jag tror att LCHF kan hjälpa, men framför allt att undvika socker och spannmål som bidrar till inflammationerna i kroppen. Kanske även mjölk (kan nog vara individuellt). Omega 3- och D-vitamintillskott tror jag hjälper eftersom det är anti-inflammatoriskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LinaMO
0

Jag träffade nyligen en kvinna som föreläser om kostråd för reumatiker. Hon tipsade om att inte äta surt (vinäger, vin, lingon) och undvika vetemjöl. Griskött, Omega-6 och transfetter är tydligen bland det värsta man kan äta, eftersom det innehåller urinsyra (om jag minns rätt) som är inflammatoriskt. 

Vad man däremot ska äta mycket av är fisk (tänk på var den är fångad, vissa sorter av fisk kan ha motsatt effekt pga alla miljögifter), hirs, frukt, grönsaker och omega-3. 

Enkla tips i vardagen är att äta omega-3-kapslar och använda nyponmjöl vid bakning och matlagning. 

Jag tror det mesta är rätt individuellt men att äta rätt kan faktiskt aldrig skada!