Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 8070 ggr
[Shettisar]
2013-04-02 14:08
0

Biverkningar

Jag fick börja med Metotrexate i början av året,tabletter. Men blev så illamående och yr så jag la av med dom igen (efter råd med sköterskan) tog dom ca 1 månad. Så var jag på återbesök på reuma igen(Mars) och läkaren envisades med att jag skulle prova Metotrexate igen men mindre dos (10mg)plus öka dosen Folacin tabletter från 2 tabletter i veckan till 5 tabletter i veckan.Plus Postafen mot illamåendet.Sen satt jag hos sköterskan medans hon skrev ut provlappar,då frågar hon mig om Metotrexaten och illamåendet och jag sa som det var.Jag blev illamåendes bara jag tänker på tabletterna.Då föreslog hon Metoject eftersom jag då inte får ner dom i magsäcken.Hon pratade med läkaren som gav okej. Så nu tar jag Metoject och det fungerar okej,lite illamående är jag dagen efter men jag överlever det. MEN Postafen,jag bli super trött och sover i stort sett hela dagen efter.Tog en halv tablett men jag är jätte dåsig/trött ungefär 12 timmar efter att jag tagit tabletten plus mer illamående .Jag tar Postafen tabletten ca 3-4 timmar innan jag tar Metojecten och detta intas på kvällen båda sorter.Injektionen tar jag precis innan jag ska till att sova.Finns det verkligen inget som tar bort illamåendet utan att man sover bort en hel dag?Jag ska ta enligt föreskriften 1 Postafen dagligen(25mg).Men jag tar ju bara den samma dag som Metojecten ska tas.Annars hade jag sovit 7 dagar i veckan.

Raija Danielsson
2013-04-02 21:52
0

Jag mådde perfekt av Methotrexate. Inte en biverkning. Nu får jag inte äta det för jag fick problem med andningen. Methotrexate blev syndabocken till att börja med. Nu vet alla att det inte var medicinen men jag får ändå inte tillbaka den. Eftersom jag har PAH och alltså sjukdom på lungor o hjärta så får jag inte äta Metho. Om, utifall att osv, osv.

iml73
2013-04-08 22:15
0

Jag mådde dåligt av metrotrexat och även av Ebetrex (Metojekt kopia typ)

Men jag blev även trött av Ebetrexen, inte lika illa som när jag tog tabletter, men jag var otroligt trött i 3 dagar efter att jag tagit sprutan. Du kanske är trött av den och inte av illamående medicinen?

[Shettisar]
2013-04-09 08:06
0

Nej,jag är rätt säker på att det är Postafen tabletten,då jag tar denna flera timmar innan själva sprutan.Och redan efter 2-3 timmar efter tablett intaget börjar dåsigheten och jag slumrar av.Det värsta är ju att hela dagen efter försvinner.😴

AnnaFagerell
2013-04-12 19:44
0

Varför får du inte byta prep helt till något annat?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
2013-04-13 09:51
0

#4 Jo, jag skulle det om jag inte kunde fortsätta med Metoinject. Eftersom detta prep ska vara så effektivt så ville hon prova en gång till men lägre dos.

iml73
2013-04-13 10:37
0

Det är nog så att Metrotrexiat tillhör en av de billiga medicinerna också så kanske därför de envisas så med denna medicin.

Har också fått prova i omgångar. Men nu har jag de biologiska läkemedlen och de funkar så mycket bättre, men i mitt fall inte fullt ut.

Vet att han vill att jag skall ha metro också, för att få full effekt men näää jag vill verkligen inte ha denna trötthets och illamående medicin!

Sedan är det ju så att mottagningarna blir sponsrade…. på min reumatologmottagning har de fått en stor snygg och funktionell fotölj/säng till sköterskerummet av ett företag som har biologiska läkemedel via dropp.

Så lite så är det nog också tyvärr…

AnnaFagerell
2013-04-13 18:06
1

#6 Jag fick Celebra och fick alla biverkningar utom hjärtinfakt till denna =( Ingen höjdare den heller

Nussen
2013-04-28 16:26
0

Ni som har det jobbigt med att ni blir påverkade av illamåendemedicin be att få pröva Primperan den är helt underbar efter ca 15 minuter slipper man illamåendet och jag blir inte trött alls 🙂

AnnaFagerell
2013-04-29 06:00
0

#8 Det prep hjälpte inte mig vid graviditetsillamående… Sen ska man ju inte ha en massa biverkningar av mediciner, det betyder ju att kroppen inte vill ha den… 

Provar just nu arcoxia… tycker dock inte den har så bra effekt mot smärtan

[Shettisar]
2013-04-29 16:17
0

Jag frågade reumatologen ang Postafen och om det fanns något annat.De sa :Nej,men hör av dig så ska vi se om vi kan hjälpa dig…Blev inte klokare av det svaret precis .Men jag får ringa dom.Jag drar mig varje vecka för att ta injektionerna.🤮

limahisy
2013-05-06 22:51
0

Har Metoject. Dvs Methotrexate fast i spruta. Jag har 15 mg och det funkar riktigt bra. Har även Remicade som är ett biologiskt läkemedel och då vill man att patienten har Methotrexate för att minska risken för biverkningar. Så, jag kämpar på. Mår inte så jätteilla av den, men jag är trött dagen efter injektion.
Det finns ju en massa andra mediciner mot illamående. Man ska inte behöva må allt för dåligt av det heller, det är det ju inte värt.

Ta vara på er!