Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: allmänt
Läst 3701 ggr
ronbe
0

Reumatism eller vad sjutton är fel?

Hej.

Är en kille på 32år

Sedan två och ett halvt år har jag ont i knäna, orsakat av löpning,(trodde jag då) så jag slutade med det. Påvisade broskskador av typen chondromalacia patella. 
I ett och ett halvt år har jag haft ont i armbågarna, orsakat av felaktig styrketräning. 
Troligtvis golfarmbåge, men inte helt fastställt.
Sedan ett halvår har jag ont i ländryggen till och från, blivit hanterbart så länge jag styrketränar ryggen, magen och stretchar.
Har även känningar i högra höften när jag går lite längre.
senaste månaden har jag fått ont i båda fotlederna, utan någon speciell anledning. Framfot och fotled, inte tårna än så länge.
idag vaknade jag med lite smärta i vänster lill och ringfinger.

påvissades ingen reumatism för ett år sedan när jag tog blodprov vid knäundersökningen.
För övrigt så har jag aldrig varit svullen i någon led.

Håller på att bli tokig, kan ju numer inte ens gå en promenad eller ta en cykeltur utan att ha ont.

Är det någon som känner igen sig?

Kan det vara en slump att jag har ont på så många ställen samtidigt?

Vad ska jag göra? Börjar bli förtvivlad.

Har för övrigt även svår tinnitus vilket inte hjälper till heller.

MVH

[Shettisar]
0

Jag ska inte sitta och påstå att jag vet eller har en susning om dina bekymmer.Men det kan ju vara en inflammation rent allmänt i din kropp som orsakar svullnader och smärta?  Kanske ska du låta genomgå en kontroll igen? Har du felbelastat din kropp en längre tid så kommer det nog krämpor efter en tid.Men jag hade nog valt att låta kontrollera kroppen och ta lite prover för att utesluta eventuella åkommor.

ronbe
0

Tack för svar,  som du säger har jag troligen felbelastat kroppen sen jag var liten i stort sett, har aldrig varit svullen i någon led heller.

Men när det huxflux börjar värka i fingrar, då börjar man ju fundera om det inte är något reumatiskt.

[enJoel]
0

Låter som en klok idé att träffa en läkare i reumatologi, det är ju ett "klassiskt" kännetecken när det börjar sprida sig till flertalet stora och små leder under kort tid. Däremot märkligt om du inte till synes blivit inflammerad/svullen. 

Rådslå med läkare är mitt tips!

Lycka till och vi hoppas att det ska ordna upp sig!

iml73
0

Bristen på svullnad kan ju vara att du inte har inflammation i leden utan i muskel och senfästen.

Hudutslag? Mjäll? Psoriasis i släkten?

Du får nog söka igen.

Lycka till!

ronbe
0

Inga hudutslag.

Sen jag skrev detta inlägg förra veckan har jag även fått värk i vänster höft, båda handlederna, höger axel och nacke.

Tror nästan det är komplett nu. Värk i leder.

Har även varit hos läkare, lämnat blodprov som skickats på analys. Hon trodde inte på reumatism dock.

lightseeker
0

En liten fråga till Ronbe: Är du överrörlig?

ronbe
0

Nej, jag är inte överrörlig, snarare helt tvärtom.