årstidsvariationer?
Märker ni skillnad på hur ni mår, beroende på årstid, temperatur och väderläge?
Jag gör det! På vintern mår jag sämst, eller när vädret varierar från dag till dag… Om det tex är sol ena dagen och blåser och regnar andra dagen. Sommaren mår jag bäst på sålänge det håller sig varmt och skönt!:)
Jag tror det är ganska vanligt att funka som du gör.
Själv är jag inte helt säker på om jag kan relatera mina upp- och nergångar till klimatet, jag tycker de kommer och går lite som de vill. Men jag har å andra sidan inte heller fört bok…
Jag har som #1 får väldans ont när det är väderomslag på gång också
Då är ni inte ensamma, jag vet innan jag ens kollat ut om det blivit ett väderomslag, påverkar mig väldigt mycket. Tropisk värme är det bästa, och kallt = sämsta.
Vintern är tuff!
Samma för mig innan. Hade ont,var stel på vintern ,men denna våren/sommaren har mina handleder och fingerleder bråkat extra mycket…
Jag mår alltid bäst på vintern. Min kropp tycker inte om värme. Sval jämn temperatur är bäst. Får två skov om året, ett på våren och ett på hösten.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Säger som # 5. Denna sommar har varit tuff hitills. Mycket värk som inte vill ge sig.
För mig är exotisk värme det allra bästa.
Det värsta är kyla och väderombyte tillsammans med blåst.
Mig spelar det ingen roll om det är kallt/varmt bara det håller sig stabilt och inte växlar som det gjort den här sommaren med en massa lågtryck. Värst är det alltid innan det riktigt bestämt sig för om det ska vara vinter eller höst ungefär i november/december och innan det blivit riktig sommar i juni.
Säger samma som #1 regn och rusk är inge bra för mig eller om det är sol en dag sen regn nästa och det hoppar så fram och tillbaka, hade det väldigt jobbigt i vintras så längtade till sommaren men den här sommaren har varit så hoppig och mycket regn mm så detta gillar inte kroppen min..
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
De reumatiker jag känner blir alla påverkade av vädret på olika vis.
Jag har faktiskt inte ont beroende på vädret som tur är denna sommaren.. Stackars er som har det så!
//Pernilla
Jag har ungefär som #1, höst och vinter är värst! Speciellt då det är kallt och blåser. Och på sommaren då det är varmt mår jag hur bra som helst! Och vid väderomslag mår jag sämre.
Hittade den härsidan. Har mycket ont i kroppen och i dag är en så djävulsk dag. Har varit massor till doktor men dom hittar inget direkt rematiskt.Jag bär på någoninflammation i kroppen det ser man på blodprover. när jag har så här ont så vill fingrarna på högerhanden dra i hop sig och senornai högerfoten,så den vill ovkså dra i hop sig.det gör jätteont.Värker i helakroppen värst i huvud nacke rygg. Knäna är svullna också fotlederna och axlarna. Knäna kluckar när jag går, och lyckaes vrida mi så jag trodde ena knät skulle gå ur led.Konstant värk.Somnade medTNS apparaten på det var skönt.Har svårt att få på mig kläderna själv när det är så här. såhär blir det i perioder perioder är jag bättre.Tar alvedon kombinerat med iprem ovc Omeprasol för magen.Hur känns det för er.Är såtröttt på sjukvården. I land har jag feber i bland 35 i temp.

stackars dig Paulina, vad för diagnos tror reumatologen att du har? det värsta är ju att inte veta själv.
Min dotter har misstanke om att få Bechterews, men doktorn försöker inbilla oss att många tjejer har det så här och att det då brukar försvinna i 17-årsåldern.
Hon är 16 nu och ännu så länge så blir hon bara sämre.
Liksom dig så får hon ta antingen: Panodil dygnet runt eller Naprosyn och Omeprazol, för hennes mage klarar inte medicinerna.
Det känns så hopplöst många gånger och jag försöker att inte tänka negativt.
Idag är det 3 dagen i rad som jag följer henne till bussen och hon kommer iväg till skolan PÅ MORGONEN, kors i taket, mycket ovanligt.
Då gäller det att inte bli nedslagen när hon ringer från skolan och gråter av smärta och bara vill hem, trots att bara någon lektion har gått.
Det skapar ju tyvärr så mycket stress att alltid ligga efter med alla läxor och få råplugga hemma och stress är ju i längden ett sätt att utmatta vilken människa som helst.
Hon började i gymnasiet nu och har varit borta nästan hela tiden, det förorsakar tyvärr att hon inte har några kamrater kvar, så kan det bli när man är kroniskt sjuk, man blir bortglömd helt enkelt.
Vi hade utvecklingssamtal i förra veckan och hennes lärare hade innan frågat mig om min dotter inte tog studierna litet väl allvarligt, eftersom hon varje gång hon gick hem ville veta vad de skulle jobba med.
Nu när hon har varit så mycket borta men ändå inte är efter i många ämnen, så har förståelsen ökat. Dottern har helt enkelt lärt sig en studieteknik som funkar just för henne, hon tar personligt ansvar för sina studier.
Inte ens på hennes mycket studieinriktade skola var de vana vid detta. DET känns som ett stort plus.
Alltid något att vara glad över :)

Tropisk värme och stabila vintrar, då mår jag bäst!! Såg fram emot sommaren som var men känner mig snuvad…..
Vet inte, jag trivs bäst på sommaren när det är lagom varmt.
Förr sa jag att inte vädret påverkade mig, men jag tror nog ändå att det gör det, råkallt väder är hemskt och blåst…. tror det var förra hösten eller om det var i våras som jag började fundera på detta med vädret…
Hur som 25 grader och ljummen vind vill jag ha.
Paulina det jag undrar är när jag läser ditt är om du varit hos en reumatolog eller om du bara varit hos en vanlig läkare? Kanhända jag misxsuppfattat något inlägg men i ditt fall är det oerhört viktigt att du blir undersökt av en reumatolog.
Jag mår definitivt bättre på sommaren och sämre på vintern, värst är kyla men även fuktigt väder.
Nov-mars är värst.
Kyla, regn, väderomslag, temperaturväxling, åska, höjdskillnad etc etc Gör det värre för mig. vintern är värst helt klart, men en torr kyla är ganska ofta bättre än en våt kyla.
Jag har vantar och långärmat även på sommaren ofta. (har reynauds med ledvärk vet inte om det räknas som "riktig" reumatisk värk, men den är riktig nog för mig då jag inte kan komma upp ur sängen vissa dagar)
l'm back
Jag har ylle-underkläder sept-okt till april maj och senare har jag siden underkläder såvida det inte är alldeles för varmt.