Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 7197 ggr
vivvibolsson
0

Inget på röntgen eller prover...

Nu börjar jag snart tro jag är hypokondriker…

Har sedan maj -12 haft ömma leder i finger, armbågar, axlar och tåled.

Prover för reumatiskt har tagits men inte gett något.

Sänkan ligger runt 40 och alla andra prover är bra.

Får j…ligt ont när det är kallt ute, då sprängvärker det i dom lederna jag har problem med.

Nu har jag på röntgen förra veckan och fick till svar av läkaren idag: det visar INGENTING.

Väntar på ultraljud av mina leder också om 2 veckor.

Jobbar som personlig ass och gör en del "konstiga" rörelser kan detta påverka mina leder?

Känner någon igen sej?

iml73
1

Vid reumatiska sjukdomar så tar det ett tag innan det syns på vanlig röntgen. Innan lederna brytits ner…

Inte ens när det är ganska skadat syns allt på röntgen. Först vid Magnetröntgen såg man att jag hade lösa benbitar mm i knät…

Sedan ytterligare några år senare var mitt knä så pass förstört och då syndes broskförslitningarna väl och jag har nu bytt knäled.

Kan vara inflammation i muskelfästen och senfästen också och det syns inte på vanlig röntgen.

vivvibolsson
0

#1 Hur var det för dej, visade det inget på blodproverna (reumatiska) heller i början? En annan konstig fråga jag har är: får man ondare i lederna då man använder dom? Jobbar som personlig assistent med en del konstiga lyft och grepp! Och tycker det blir värre när jag jobbar länge. Har nu varit ledig 1 vecka och tycker då det känns lite bättre…

iml73
0

Syns på prover har det gjort, men inte som Ra faktor eller vad det heter utan att sänkan är hög och blodvärdet är lågt. Sedan svullnad och värmeökning över lederna.

Fast inte alla för ibland är det inte i leden utan i muskelfästen eller senfästen och då "syns" det inte utanpå på samma sätt som när det är i leden.