Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 7197 ggr
vivvibolsson
0

Inget på röntgen eller prover...

Nu börjar jag snart tro jag är hypokondriker…

Har sedan maj -12 haft ömma leder i finger, armbågar, axlar och tåled.

Prover för reumatiskt har tagits men inte gett något.

Sänkan ligger runt 40 och alla andra prover är bra.

Får j…ligt ont när det är kallt ute, då sprängvärker det i dom lederna jag har problem med.

Nu har jag på röntgen förra veckan och fick till svar av läkaren idag: det visar INGENTING.

Väntar på ultraljud av mina leder också om 2 veckor.

Jobbar som personlig ass och gör en del "konstiga" rörelser kan detta påverka mina leder?

Känner någon igen sej?

iml73
1

Vid reumatiska sjukdomar så tar det ett tag innan det syns på vanlig röntgen. Innan lederna brytits ner…

Inte ens när det är ganska skadat syns allt på röntgen. Först vid Magnetröntgen såg man att jag hade lösa benbitar mm i knät…

Sedan ytterligare några år senare var mitt knä så pass förstört och då syndes broskförslitningarna väl och jag har nu bytt knäled.

Kan vara inflammation i muskelfästen och senfästen också och det syns inte på vanlig röntgen.

vivvibolsson
0

#1 Hur var det för dej, visade det inget på blodproverna (reumatiska) heller i början? En annan konstig fråga jag har är: får man ondare i lederna då man använder dom? Jobbar som personlig assistent med en del konstiga lyft och grepp! Och tycker det blir värre när jag jobbar länge. Har nu varit ledig 1 vecka och tycker då det känns lite bättre…

iml73
0

Syns på prover har det gjort, men inte som Ra faktor eller vad det heter utan att sänkan är hög och blodvärdet är lågt. Sedan svullnad och värmeökning över lederna.

Fast inte alla för ibland är det inte i leden utan i muskelfästen eller senfästen och då "syns" det inte utanpå på samma sätt som när det är i leden.

Du har förhöjd sänka, så något spökar ju, om det sedan är inflammation pga reumatiskt eller en annan reaktion (förkylning mm) beroende på om du har andra besvär.

Jag gick länge och hade ont lite här och där och tänkte jag var knäpp eftersom det flyttade runt. Men sedan när jag blev riktigt sjuk var det ingen tvekan, korvtår, korvfingrar, svullet knä, handleder och fotleder…var hemskt!

Jag har också ondare vid röresle och belastning men det är nog en del pga att jag har övervikt….kanske. Eller att gå på en mycket inflammerad led gör ju så klart ont.

Jag mår bäst på förmiddagen när jag haft min nattvila samt Orudis retarden har som bäst effekt. Kvällstid så funkar den inte och jag är stel och har ont. Ondare ju mer jag rört mig och grejjat under dagen.

Samtidigt sägs det ju att man skall stärka musklerna runt lederna för att minska smärta men det är fasen inte så lätt!

vivvibolsson
0

Nu varit på ultraljud av min hand och armbåge. Läkaren som gjorde undersökningen, mumlade något om artrit…

Men han säger ju inget utan hänvisar till min  ordinarie läkare.

Får se vad som händer…

Anna86
0

Jag har Psoriasis i muskel och ledfästen och det syns varken på röntgen eller prover. 

Hoppas ni hittar på vad som spökar!

vivvibolsson
0

# 5

Men du har ändå en konstaterad psoriasisartrit, eller?  Det verkar som min läkare lutar åt det, men jag har inte psoriasis-utslag. Vad jag vet i alla fall. Kan man få värken först och utslag sen?

Anna86
0

Japp, den är konstaterad. Har ibland små fördjupningar i naglarna, det är det enda som syns på mig så visst kan man få värk utan utslag!