Ryggont - reumatiskt?
Har efter en tid av värk i fingerleder, armbågsleder, axelleder (1år) fått ont i min ländrygg, har haft detta i ca 2 veckor! Var på ultraljud av mina fingrar i måndags och då mumla röntgen läkaren något om artrit! Kan det vara artrit i ryggen nu också? Någon med erfarenhet?

min dotter har problem med ländryggen och det tyder tydligen på Bechterews enligt reumatologen.
Prata med din läkare om en remiss till reumatolog
I morgon ska jag till röntgen med min rygg. Har ont sen några månader tillbaka och det är Reumatologen som skickat mig. För mig sitter det onda strax under skulderbladen. Jag hoppas verkligen att det är något som går att bota, vill inte gå så här längre. Det räcker verkligen med händer, handleder, höfter och fötter.
Raija
#1 Jag går redan hos en mottagning för reumatism. Så är nog på rätt plats. hoppas jag.
Har du konstaterad reumatiskt i dina andra leder?
Raija - hur "känns" ditt onda?
Jag har psa med mest problem med knä, fot, hand och armbågsleder men har den senaste tiden haft ont som mellan skulderbladen fast lite under i ryggraden typ…Känns som ett tryck eller kramp på något sätt. Inte som ledvärk gör annars. Samt att det inte känns hela tiden på samma sätt utan mer när jag typ sitter länge ex åker bil osv. Lättar när jag rör på mig.
Jag fick besked om att jag hade RA våren 2008. Då bara i tumlederna. Fick Methotrexate och det hjälpte mig perfekt. När jag sen fick lungproblem så togs medicinen bort, eftersom den kan, i värsta fall, orsaka lungproblem. Då var jag utan medicin för reuma och det slog upp direkt. Fick ont i alla fingrar och handleder. Det är inte direkt värk jag har, svullen, stel och orkeslös i händerna. Handlederna däremot gör ont vid minsta rörelse. Det ilar, skär av minsta lilla.
Nu har jag fått Imurel och Prednisolon. Det sistnämnda har jag börjat trappa ner på. Det känns bättre i händer/handleder men inte ryggen. Har fortfarande inte fått något besked vad röntgen sagt. Nu har jag också fått besked att de besvär jag har i fötterna är RA det också. Ska få hjälp med skor. Men jag har ju också PAH så jag kan väl inte tänka mig att jag kommer att orka gå så mycket ändå.
Men jag får väl göra det bästa jag kan. Isoleringsfången vill ut.