Psoriasisartrit och tarmproblem?
Min reumatolog nämnde något om Psoriasisartrit när jag var till henne och hon nämnde även att det är vanligt att man har problem med tarmarna och liknande. Så jag skall få göra en koloskopi i november. Jag har perioder med lös avföring och perioder med hård. Får ont i magen också.
Någon som vet om det är vanligt med detta problem i samband med psoriasisartrit eller om jag har någon annan reumatisk sjukdom.
jag har inte hört talas om något sådant samband, men det behöver kanske ändå inte innebära att det inte finns…
Eller så har hon något annat hon tänker sig att jag kan ha utan att nämna det. 
Kan mycket väl vara så, har för mig att det finns nån annan reumatisk diagnos som ger symptom i tarmarna.
Ja det har jag också hört men kommer inte på någon nu. Men vi får se vad hon säger efter att jag varit på min koloskopi.
Om du äter inflamationshämmande preparat så kan det vara en biverkning av dessa även vanlig alvedon kan ge sådana symton
Jag har haft problem med tarmarna/magen sen gymnasiet (15-17 år sedan) och det är först detta år som jag ätit mera värkmediciner och anitinflammatoriska mediciner.
Det kan ändå vara en biverkning men diu ska ju få en utreedningg av detta så vi får se vad den visar
Jag har psoriasis artrit och visst är jag knepig i magen rätt vad det är, men det är nog mer vad jag äter och att jag inte rör mig som innan som är problemet.
Men visst man har ju en autoimmun sjukdom där kroppen går på sig själv och det finns ju Chroms sjukdom eller vad det heter som ger inflammationer i tarmarna och besvär och det är ju inte ovanligt att man blir diagnostiserad på flera sjukdommar.
Hoppas du blir bättre.

min 14-åring har ju misstanke om AS (ankyloserande spondylartrit/Bechterews) och jag själv har misstanke om Ulcerös Cholit/Chrons.
Bägge är ju inflammatoriska sjukdomar och enligt läkaren så är det inte ovanligt att man kan se en tarm-sjuk och en reuma-rygg, i samma familj, om den informationen kan vara till någon hjälp.
Har ingen aning men tack för att du ville dela med dig. :D
Jag får ofta divertikuliter som ju är inflammationer i tarmfickor, och har även PsoA sen MÅNGA år tror jag - men diagnosen fick jag nog för bara ca 3 år sedan.
Dessutom har jag "lindrig" typ2 diabetes som jag inte medicinerar mot. Hypothyreos och Hypertoni … så NOG har jag sjukdomar allt ….
Mina leder som är mest drabbade är vänster armbåge och båda handlederna och handryggarna och vissa fingrar. Men även axlar och knän har varit drabbade.
Ska nu ev. få börja med biologiska läkemedel efter att ha provat methotrexate, salazopyrin, ebetrex och methoject. Är det någon som vet hur man tar biologisk medicin - om det är tabletter eller dropp …. eller ??? Väntar bara på röntgen av lungor och händer och provsvar ..
Det finns vissa studier som visar på att autoimmuna sjukdomar har sitt ursprung i tarmfloran även om det inte är bevisat än.
Ideen och tanken är att upptagningen i tarmarna inte är i balans och senare överstimulerar försvaret vilket så småningom slår ut i leder och annat även om man kanske inte har så svåra symptom från magen att man märker av det innan.
Min karl har svår psoriasisartrit och hade inga val kvar mer än att klassa sig svårt handikappad och ta de biologiska läkemedel som finns där ute (läskiga saker med svåra biverkningar!) men är nu nästan bra.
Han har lagt om kosten, tagit bort allt gluten och minimerat socker, dricker te på spikklubba ett par gånger om dagen samt äter extra proteinpulver för syresättningen och återuppbildningen.
Ganska kul att se någon gå från att inte kunna hålla en kaffekopp till att kunna knäppa sina egna knappar igen :)
Biologiska läkemedel tar man oftast i magen/låret via sprutor.
Humira tar man varannan vecka
Enbrel tar man 1 gång i veckan (tror det finns de som tar 2ggr)
Remicade och Roacterma tas via dropp
Finns säkert några fler.
Jag fick förbättring redan efter ett par veckor med Humira. Blev dock immun efter 4år (jag tror svininfluensa sprutan hade med saken att göra).
Tar nu Enbrel men är inte 100% nöjd, blir inte lika bra som innan.
Har dessutom Salazyperin, Orudis retard och Plauqneil. Å så alvedon.
Hoppas du blir bättre.
Undrar så vad min läkare har i tankarna - för jag sa att jag INTE ville ta sprutor själv, jag AVSKYR det, jag skulle bra mycket hellre åka in och få dropp, ÄVEN om jag är svårstucken. Det bekommer mig inte alls när andra sticker, men att sticka mig själv i magen får jag ångest av … Fick så hemska eldröda svidande kliande sår runt injektionsstället dessutom… Har nu fått tid för röntgen 21 januari, sen ska jag beställa tid hos läkaren igen …
Symtom från tarmarna har man om man exempelvis lider av Chronhns syndrom och det är också en reumatisk sjukdom.

dottern har starka tecken på inflammation i kroppen, med medföljande allvarliga brister, samt återkommande muskelfästesinflammationer.
Hur kan man veta skillnaden på chrons/bechterews/psoriasisartrit?
Jag har Chrons och psoriasisartrit, tydligen gör inflammationen i tarmarna att lederna blir påverkade. Men finns bra mediciner som hjälper mot båda, går på dropp var 8 vecka och de hjälper bra :)
Jo då, det har påverkan på tarm/magbesvär.Alla dina slemhinner i kroppen påverkas av psoriasisartit.Av egen erfarenhet vet jag.En kraftig inflammation som slog ut blindtarmen, men långsamt.När jag tillslut sökte läkare, pågrund av hög feber och smärta, var det akutoperation.Inflammationen hade inte bara angripigt blindtarmen så det hade sipprat ut, utan även tarmarna. 25 cm av tunntarmen togs bort och en bite på tjocktarmen, och en bukhinneinflammation som var nära kosta mig livet.Låg på intensiven i 3 dygn.Läkarna var överens om att jag hade inte EN skyddsängel utan måste haft en hel armè!
Och visst, det har även satt sina spår, psykiska.
Jodå, den där magen kan krångla den… Tål inte antiinflammatoriska tabletter alls numer. Stark mat och exvis saltlakrits/annat godis brukar sluta med riktigt ont i magen och akuta besök på toa. Blir lätt gasig i magen också :/ Har psoa. Jag har också hört att psoa och magbesvär är ganska vanligt?