Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 14119 ggr
per_70
2013-03-19 09:47
0

10 attack

Jag har gått på ORUDIS RETARD 200 mg sedan 2006.

Först bara vid behov, men behovet har blivit tätare och tätare

24 timmars ibland 12 timmars dos.

Fick aldrig någon diagnos när jag fick dessa utskrivna hos rematologen. försökt att träna i varmvattens bassäng, det lindrar för stunden, även fått olika träningsprogram från sjukgymnast, men dess träning gör mig mer eller mindre sängliggande 1 dygn med vätskefyllda leder och frossa. Så man blir avskräckt att fortsätta, fast jag vet att jag måste göra något åt stelheten/rörligheten.

Försöker att träna i mitt jobb som badrumsskåp montör, så gott det går. Går en hel del.

Problemområden fotled, knäled, höft, ryggrad, skuldror och nacke

Vid svåra perioder så pressas nacken framåt och får väldigt ont i bröstkorg och ser ut som Quasimodo i ryggen :)

Och nu i fredags 25/3-2013 fick jag en TIO ATTACK

Det bara small till i huvudet, blev yr så satte mig på golvet, kunde tänka klart men fick inte fram något på en minut. Efter minuten så fick jag fram ett råmande läte, efter tre minuter kunde jag iaf. få fram vanligt tal.

i samband att jag satte mig på golvet så försvann högerarmen, och den höll något längre, och kom och gick hela rean till sjukhuset, men ebbade ut mer och mera.

synen försvann i centrum av vänster öga eller var som man tittat in i solen.

Gått igenom alla provtagningar vad TIO ATTACK innebär, eller har Hjärtbandspelare och ultraljuds koll på hjärtat kvar.

Så törs inte ta ORUDIS RETARD 200mg längre, för när jag hämtade ut dessa frågade apotekaren om hur länge jag ätit dem och om jag inte ska byta ut dem till något annat preparat.

Och skulle hämta ut blodförtunnande och blodfettsänkande för denna ATTACK så påtalade ännu en apotekare, att dessa medisiner inte var så bra kombination för bla. magen m.m.

Väldigt kluven :( får flashbacks och minnesluckor, huvudet sätter ner foten. du ska ta det lugnt med konsentration och tankeverksamhet.

_/Per !!!
_

iml73
2013-03-19 20:28
2

Hej

Otäck upplevelse.

Men tror läkarna att Orudisen har med saken att göra? Orudis i sig är blodförtunnande och borde i så fall hjälpt dig…att hade du ej ätit den så kanske det smällt ordentligt!

Men självklart är det nog inte bra att äta andra förtunnande och orudis….

Har man känslig mage så kan man reagera på Orudis men det märker man ju och då kan man inte äta ipren och dyligt heller samt skall inte göra samtidigt som man har Orudis just pga att det är blodförtunnande och starkt för magen. Orudis + alvedon är okej.

Tänkte på du skrev 12-timmars och 24 timmars, vad menar du då? Trodde att Orudis retard 200 mg är en depåtablett och skall bara tas en gång per dygn. Men den håller inte hela tiden, jag känner att effekten går ur efter 16-18 timmar.

För mig är Orudis helig…ätit den varje dag sedan 2004, försökt sluta men då får jag mer ont och blir så morgonstel…. har nog plåtmage :)

Hoppas du blir bättre och får dig en diagnos.