Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: reumatoid-artrit
Läst 10832 ggr
Hibiskus68
6

Fråga biologisk medicin och förkylning

Hej! Jag fått en rejäl förkylning och Varit hemma senaste veckan. Och som vanligt blir jag efter en dryg vecka orolig att det inte ger med sig. Så jag surfar och ser att vissa reumatologavdelningar vill att man hör av sig om man har en infektion. Denna information har min läkare aldrig gett mig. Hur brukar ni göra? Jag har inte haft feber men hosta och snuva, förkylningen liksom sätter sig i kroppen. Mina förkylningar brukar vara utdragna. När jag läser i Fass och rekommendationer av andra reumatologer att man ska kontakta vården så blir jag fundersam. Har stor respekt för dessa mediciner. Tar Orencia. Jag är en typisk oroare. :-( Input skulle uppskattas! Hibiskus

iml73
4

Det är nog ingen fara. Det som man skall tänka på är att om man har en kraftig infektion i kroppen med feber och så bör man inte ta det biologiska läkemedlet utan göra uppehåll.

Även vid antibiotika skall man inte ta biologiska läkemedel osv.

Men hör med din reumatolog vad han säger, en vanlig "snor" förkylning så har jag fortsatt medicinera. Men feber då skulle jag nog avvakta…

Hibiskus68
1

Hej och stort tack för kommentar. Jag tycker att det är som moment 22. Tyckte jag blev bättre efter helgen så i onsdags tog jag min metoject. Nu mer hostig och snorig och sjukdomen blossar upp= svullet knä. Har antagligen hög sänka. Så här är det varje gång jag blir förkyld, känner du igen det? Jag får Orencia men den "tar" inte längre. Vet ej om jag får annan biologisk, har haft rosfeber med Remicade och Humira. Av ENbrel fick jag nån slags konstig reaktion efter 3 år. Remicaden var himmelriket de första fyra åren. Det är INTE lätt, blir deprimerad. Ska till doktorn med mitt knä på onsdag, får höra då om jag ska ta Orencian veckan efter……