Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 8087 ggr
Fonrims
0

Vad kan det vara?

Hej!

Är ny här och har en liten fråga innan jag tar kontakt med sjukvården. Jag har funderar länge, men känner inten vidare förtroende till läkare där… och jag kan inte hitta information om var det gör ont om man har exempelvis psoriasisartrit… så om någon vet, eller kan tipsa om vad jag kan göra, så vore jag evigt tacksam!

Jag har psoriasis, eller ja jag har två fläckar på benet, samt i hårbotten och i underlivet och jag har haft i armhålan, det kommer och går men de på benen har jag haft länge.

Förra året fick jag jätteont i foten, inte i fotleden utan mer på ovansidan, där småbenen sitter. Jag kunde knappt gå, så ont gjorde det och jag grät dagligen. Var hos läkaren med de kunde inte hjälpa mig, utan tyckte att jag bara skulle vila. Sen efter kanske 4-5 veckor så försvann det.

I vintras ramlade jag och slog mig och fick efter några veckor ont i handryggen (vänster hand). Det gav sig inte, det svullnade upp och gjorde  mycket ont vid beröring. Jag trodde att jag fått en spricka av fallet, men det visade sig ha gått för lång tid mellan fall och skada för att det skulle kunna röra sig om någon spricka, så det kunde det inte bero på.Jag  hade ont på samma sätt som i foten, fast nu i handryggen.

Även det gick bort av sig själv och jag tänkte inte mer på det… förräns nu!

Nu har jag likadant, fast i högerhand! Känner mig aningens handikappad, jag kan inte stödja handen, hålla i tyngre saker (typ ett glas med dricka)

För att förklara var det gör som ondast:
Strax ovanför själva handleden finns det ju ett mellanrum, där, precis där. Och det strålar upp  till tummen och fram till långfingret, även om fingrarna i sig inte gör ont. Det går inte att böja handen (eller jo, men det känns rejält) uppåt, men nedåt går ganska bra, även om det känns också.

Nu går jag med handen lindad som stöd. Och ibland gör det så ont att jag bara grinar…

Kan det röra sig om psoriasisartrit?
Kan tillägga att det ligger i släkten.

Branneli
0

Har du googlat på psoriasia artrit ??

Har du varit hos en läkare på rematologen??

Skriv ner allt detta & visa lappen för "nästa" läkare du träffar !!

Lycka till Flört

fibro
0

Ja, skriv ut inlägget och ta med till läkaren, mycket bra skrivet ju…

Fonrims
0

#1 Jag har googlat och det är därför jag misstänker psoriasisartrit. Har ej varit hos läkare

#2 - Tack, jag hoppas att de tar mig på allvar denna gång.

Anna86
0

Jag blev i och för sig inte svälld och det gjorde inte ont vid beröring men hade mycket svårt att böja handen uppåt, det var lite lättare neråt, väldigt ont och stelt!
Kunde inte lyfta glas, mjölk osv.

Jag brukar inte bli svälld, värmeökad eller bli röd heller när jag har problem med värk. Så funkar min kropp. Men i övrigt låter det väldigt likt dom problem jag hade i början. Började i vänster handled, efter ett tag slutade det där och jag fick ont i höger handled och sen "hoppade" det tillbaka ill vänster handled och stannade där. Hade även ont i vänster fot+led.

Men med rätt medicin så har jag numer inte speciellt mycket problem med värk, mest bara regniga/dåliga dagar.

Kan alltså mycket väl vara Pso Artrit/Artropati/Entesit. Jag kan inte säga direkt att det är det då min läkare även funderar på om jag har fibromyalgi, men det trodde hon i och för sig inte i början när jag hade de flesta problemen i vänster handled och fotled…
Jag har fått diagnosen Pso artropati = inflammationer i sen- och muskelfästen och inte i själva leden.

Lycka till med nästa läkarbesök!

Lill-Kisse
0

Det är inte lätt att avgöra vilka sjukdomar man själv har och då är det än svårare att avgöra andras. Vissa beskrivningar stämmer precis in på det man själv har - tycker man. Sedan visar det sig vara något helt annat. De problem du beskriver kan bero på flera olika saker. Vila först och träning sedan kan hjälpa.

Jag tror att man måste söka läkare, visa upp sig, förklara var man har ont och ventilera sina teorier. Man får ta prover, som kan utesluta vissa otrevliga sjukdomar som man oroat sig för och tips om hur man lindrar sina besvär oavsett hur de uppkommit.

Fonrims
0

Nu har jag varit hos läkaren. Han hade ingen aning om vad det kunde vara, eventuellt kunde det röra sig om psoriasisartrit men han var ytterst tveksam eftersom att det bara är i en led och inte fler samtidigt…

Han gav mig dock starkare värkmedicin samt en kortisonkräm att smörja mina psoriasisfläckar med, samt att han tog 5 rör med blod för att kolla upp eventuella reumatiska sjukdomar - dock sa han att även om det var något reumatiskt så skulle de nog ändå inte vilja träffa mig, eftersom att jag som sagt bara har ont i en led i taget… och dessutom att det är 9 månaders kötid dit.

Nu får vi hoppas att medicinerna hjälper så jag kan återgå till det normala så småningom. Jag behöver ju min hand. ;-)

Tack för alla råd och peppning.

vildarosen
0

Hoppas det ordnar sig me allt för dig!oj 9 månaders kötid! det va lång tid ju!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Fonrims
0

Jaa… nu var det ju ett tag sen jag var där… Inte ett ljud och det onda är tillbaka. Visserligen har jag ju värkmedicin nu, men det är inte roligt att ta den flera gånger om dagen bara för att man ska orka hålla i en tidning tex. :( Är mycket trött på detta nu.

Fonrims
0

Liten uppdatering.

Fick svar på läkaren som berättade att ett av mina prover kunde tyda på att jag kanske har en reumatisk sjukdom, så remiss är nu skickad till reumatologen. Men som sagt är det lång väntetid där… dock har jag börjat få ont i fler leder i handen nu, än tidigare… :(

MarHai
0

Vad tråkigt :( Men ändå skönt att du fick ett svar iallafall! Hoppas du får träffa läkaren snart!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

mongu
0

# 9 Va tråkigt att du får mera ont.

Angående din remiss till reumatologen gör så att du ringer dit och hör om den kommit fram. Kolla med mottagningen hur lång väntetiden är just nu.

Säg också att du kan komma med kort varsel, om du har möjlighet till det. En del mottagningar använder sig inte av det systemet men kolla i alla fall.

Sen finns ju vårdgaranti så kolla upp om du kan få hjälp nån annan stans. Men givetvis bara om du känner för det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fonrims
0

Jag har nu fått en tid i augusti, så jag hoppas att de ska kunna se vad det är för fel. Jag vet inte om de prioriterar mig för jag är så "ung" men jag fick alltså inte vänta så länge som han sa.

Branneli
0

Tips…Ha ett papper framme lätt-tillgängligt, för att skriva frågor & vad kroppen gjort för förändringar.

När man väl är där finns risken att man glömmer viss information Obestämd….

Fonrims
0

#13 - Tack för tipset! Det ska jag göra.

Fonrims
0

Jahapp.. som om man trodde att man skulle bli "botad"… men icke. Har nu varit hos reumatologen, vilket inte gav något alls (förutom en kortisonspruta som hjälpte i ungefär en halv dag - sen dess har det varit samma visa).

Äter nu Diklofenak 4 ggr om dagen, smörjer med Voltaren Gel… lite lindring ger det och senast jag pratade med läkaren (gick tillbaka pga värk) så talade han om för mig att det inte finns något att göra, men att jag troligen aldrig kommer att bli bra i min hand. Man tackar…

Jag kan leva med detta, att gå omkring med en svullen hand i resten av mitt liv om jag så måste. Vad jag inte kan lära mig att leva med är smärtan - och jag vill ju inte äta piller resten av mitt liv, speciellt inte när magen krånglar pga dem.

Senaste läkaren sa iallafall att han trodde att det rörde sig om psoriasisartrit, trots att jag bara har ont i en hand och ingen mer stans…

Har nu haft ont i 4,5 månad. Normalt? Jag tycker inte det. Måste även tillägga att värken blivit mer intensiv och annorlunda sedan mitt första inlägg. Jag har även ont i fingrar (som svullnar) och när det är som värst går det inte ens att lyfta ett pappersark.

Lill-Kisse
0

#15  Har du någon svullnad på insidan av handleden? Jag frågar eftersom jag fick en association till Karpaltunnelsyndrom, som kan ge förfärlig smärta. Googla på det och se om du finner några likheter med dina problem.

Kekkina
0

Att "bara" ha ont i en led eller ett fåtal vid psoriasisartrit är inget konstigt enligt min läkare iaf. Han sa tvärt om att det är då det brukar vara och att den grad av smärta jag har är ovanlig för diagnosen. Tycker du ska ligga på mer! Kan rekommendera att gå till en arbetsterapeut!

[hatar_fk_fuskare]
0

Ont ont, erkänn latheten