Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 2563 ggr
Yooohannna
0

Frågor om EDS

Hej sökte kontakt med en sjukgymnast för några månader sen pga ont i ryggen och "knutor" som bara blir större å större å bildas bara ännu fler (har från svanken och upp till hälften av ryggen) och fick komma till sjukgymnasten för två-tre veckor sedan och fick då veta att jag har EDS… Hon sa även då att det inte gick att göra så mycket åt det och att det inte var så stor ide att bli utredd pga kostnader och för att man ändå kommer få höra att det inte går att göra något åt saken… Så hur ska jag göra? Blir det någon skillnad av att få diagnosen på "papper" eller ska jag bara låta de vara… Och om jag vill gå diagnosen på "papper" hur ska man gå till väga? Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Chestnut
0

Hypermobiltet iFokus handlar om EDS och likartade tillstånd så där kan du nog få fler svar.

Men alltså, sjukgymnaster ställer inte diagnoser och har man EDS är diagnos mycket viktig inför framtida operationer, graviditet etc (med tanke på blödningar, försämrad läkning osv). Fullt möjligt att sjukgymnasten blandat ihop det med HMS som är en annan likartad diagnos som präglas framförallt av överrörlighet, ledbesvär och värk.

Med vänliga hälsningar
Chess

Yooohannna
0

Symtomen för eds stämmer tyvärr in på många punkter som inte nämns i texten där uppe :) och även läst att eds och hms nu anses likvärdiga eftersom dom överlappar varandra :) http://hypermobilitet.se/ Men tack för svaret ska kolla på det andra forumet

Chestnut
0

#2 EDS av överrörlighetstyp anser vissa är jämställt med HMS men långt ifrån alla. Oavsett vilket bör du absolut utredas av läkare för att få diagnos!

Med vänliga hälsningar
Chess