Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 8712 ggr
bomek
0

alla gissningar är välkomna

Hej alla, jag är en kille (man) på 46 år, förra våren så började jag få lite ont i höger vrist, tänkte inte så mycket på det. Men sen började höger handled värka också, och smärtan i handleden var helt klart nervsmärta (mest av nervsmärta iallafall) nån vecka senare började vänster vrist värka och några dagar senare så var det vänster handled som gjorde ont, smärtorna blev värre och värre så jag uppsökte VC, läkaren jag träffade där läste min journal (har varit tung narkotikamissbrukare, men nykter och drogfri sen 101 månader (drygt 8 år), sen kikade han snabbt på mig och frågade vad jag ville. Tja, jag vill ju ha hjälp med smärtorna/värken och en sjukskrivning för jag kan inte stå till arbetsmarknadens förfogande då jag är så här sjuk (jag hade haft tidsbegränsad sjukersättning, men jag blev utförsäkrad maj ifjol) detta läkarbesök var september och jag ville självklart in i sjukförsäkringen då jag var väldigt dålig nu med så sjuka smärtor att det inte går att beskriva…
Läkaren tittade på mig och sa -du kan ju tänka, det är en arbetsförmåga, varav jag svarade fritt vårdval, läkare med förutfattade meningar ska då iallafall jag inte ha, och förhoppningsvis så slipper alla andra dig också (jag var inte alls glad då).

Bytte VC till en privat, fick tid ganska snabbt, mina problem var nu i oktober/november att jag knappt kunde gå och stå på fötterna, det gjorde så fruktansvärt ont att belasta fötterna det minsta, varierande värk i både fötter och händer. fotsulorna var så otroligt ömma hade förutom nervsmärtor även sådana lustiga fenomen som att helt plåtsligt så kändes det som att jag trampade i en vattenpöl, kände mig jätteblöt om foten men jag var helt torr (sådana här saker händer många ggr, nervsmärtan i händerna var både ilande och i bakgrunden en dov värk, det utvecklades till att nu efter nyår -12 så började handleder och vrister svullna upp lite, ibland kunde jag frusa om handled eller vrist, för att nästa timme vara oerhört varm i dessa kroppsdelar. Fingrarna hade börjat vara svåra, stela och kunde göra väldigt ont om jag rörde dom, så under en period så fick jag ta hjälp av vänner och min särbo för att kunna äta, borsta tänderna etc. Jaja, min nya läkare undersökte mig och gissade på perifer polyneuropati, fick remiss till neurologen men sa direkt att du har inte nån neurologisk sjukdom, men jag skickar dig på en neurografi för säkerhets skull, under tiden så var jag hos smärtläkare sunderby sjukhus i ett annat ärende (gammal whiplashskada) och då frågade jag om det fanns nån tid för mig, min vc-läkare hade tänkt remittera mig dit, jag fick tid nästa dag, smärtläkaren undersökte mig och sa att även om jag är anestesi-läkare så skulle jag remittera dig till en reumatolog, en bra reumatolog, min gissning är att du har nån väldigt udda reumatisk sjukdom.

Men först måste jag ju göra neurografin innan nåt annat händer tydligen. Fick dock en starkt smärtstillande medicin hos smärtläkaren, palexia, en stark opioid som även är en svag återupptagare av noradrenalin, den medicinen fick jag i början på maj, och helt plötsligt så kunde jag gå kortare promenader, helt enkelt så kunde jag börja leva efter att ha lidit så fruktansvärt hela vintern. väntar ju ännu på neurogafin, det är över ett års kölista dit.

Men finns det nån som känner igen detta med smärta höger vrist, efter nån vecka så var det båda vristerna (idag ser jag svullnader runt hälsenan på båda benen), sen höger handled följt av vänster handled, och nu höger armbåge, och jag antar att vänster armbåge är nästa som ska jävlas. Och även om jag äter starka smärtstillande så gör det ju självklart ont då jag är sämre, bra stabilt väder = lite problem. kallt, blåsigt och ojämnt väder gör mig sämre. Ansträngningar för handlederna gör att jag svullnar upp och får ont direkt, vristerna likaså. Mina dagar som idag handlar bara om att hålla mig i stillhet så mycket som möjligt, gråta några ggr (innan det här så kunde jag inte gråta alls, nu gråter jag säkert 4-5 ggr i månaden, p.g.a. smärta eller hopplöshet eller nåt annat.

Tja, hoppas nån kan känna igen sig lite iallafall, har psoriasis i släkten (far och bror) så psoriasisartrit är en gissning men jag har ingen aning, skumt att det hela tiden börjar på höger sida (handled, vrist och armbåge).

Nu måste jag kasta mig i säng, hittade den här sidan ikväll och tänkte att jag måste skriva och höra om det finns nån som haft samma problem eller om nån bara kan gissa på vad det kan vara, diagnoserna kan läkarna få ställa, men om jag har mer på fötterna så blir det lättare att tjata till mig en remiss till reumatologen.

nu sängen för mig //Mats

puffan
1

Hej Mats

Det kan vara besvärligt det här o hitta rätt läkare,

Jag har psoriasisartrit o för mej började det med hälsporre i båda fötter för 1 1/2 år sen o det var fruktansvärt, hade svårt belasta fötterna,kändes som en kniv  i hälen..Sen blev det handleder,fingrar jag var jättestel,svullen,ömmade.Under tiden jobbade jag men var totalt utpumpad,det som var nästan värst vardenna trötthet som var nästan övermäktig..jag har ätit kortison o fått sprutor hjälper inte..

Äter nu en reuma medicin som heter salazyporin,o hoppas att den hjälper..

för mej är det värre på höger sida,axlar,armbågar,händer

när det gäller psoriasisartrit så är det oftast senfästen o muskelfästen,senhinnor som drabbas jag har även bröstbenet..men jag har märkt att man måste stå på sig i Läkardjungeln o verkligen få dom o förstå,fast det ska man inte behöva det är nog ändå…

Lycka till…

bomek
0

Tack för svar, jag behöver både andras erfarenheter och få känna att jag faktiskt inte är ensam med dessa problem/värk.

Börjar vara 1.5 år sen värken kom första gången, första månaderna så var det inte så farligt, men från okt -11 och fram till idag så har mitt liv förändrats helt, det som är positivt är väl att förut hade jag många problem, nu har jag bara ett. Det negativa är ju att DET enda problemet förstör all livskvalitet :(

Imorgon ska jag till sunderby sjukhus och träffa min smärtläkare för att få injektioner med lokalbedövning i nacken, det hjälper mot min gamla whiplash-skada, om jag har tur så har han tid att prata några minuter om min värk, medicinering m.m. Annars har jag kanske turen att få några minuter med smärtsköterskan, behöver råd och tips på hur man ska göra för att bli diagnosticerad och förhoppningsvis behandlad, smärtlindring är ju jättebra att få, men den hjälper inte precis mot grundproblemet och det känns inte riktigt rätt att måsta äta starka opioider för att klara av dagarna då jag inte ens har ett namn på mina problem.

Annars så måste jag skriva nåt om smärtenheten sunderby sjukhus, och det är att både min läkare där samt smärtsköterskan (el smärtsköterskorna, kommer aldrig ihåg om dom är en eller två st) är helt underbara, man blir helt enkelt glad efter att ha pratat med dom, oavsett hur ont man har etc, det är sjukvård då den är som bäst.

Jag vill så gärna tro att livet kan bli bättre, att allt inte ska handla om smärta och värk. Men vägen dit måste gå via en diagnos och behandling antar jag. Hur säker är jag på att det är en reumatisk sjukdom? Tja, finns inte så många alternativ kvar tycker jag, självklart så är jag inte säker på det, men det är absolut det mest troliga enligt mig, enligt neurolog-läkaren samt smärtläkaren, bara VC-läkaren min som tror att det är neurologiskt. Men det är VC-läkaren som ska (bör) skriva remiss för vidare undersökning och det verkar inte vara aktuellt då mina prover inte visar nån reuma-faktor, även om både jag och läkaren vet att reuma-faktorns frånvaro inte bevisar nåt alls.

Hoppas fler skriver om nån känner igen sig ang symtomen jag skrev i första posten. Tack på förhand, och tack för att ni finns, hittade hit igår och det känns verkligen kanonbra, behöver nog det just nu, kan inte lasta mina värk-bördor på närstående, dom har det nog jobbigt av att se mig lida och vara ledsen till o från…

//Mats

[enJoel]
0

Hej Mats!

Delar med mig av mina tankar utifrån din förfrågan:

Jag har själv psoriasisartirt sedan drygt 3 år tillbaka, och vissa av de symtom du beskriver passar ju in. Att gå till en reumatolog är nog klokt så att man inte utesluter något. Detta med att det finns psoriasis i släkten, vad jag förstått brukar vara av stor vikt för att man ska kunna ställa den diagnosen. Men att smärtorna upplevs som något neurologiskt gör mig fundersam. För mig har det alltid varit öppenbar ömhet/stelhet i lederna, med svullnad(inflammation), som varit ihållande tills dess att jag fått passande behandling och medicinering.

Hoppas att du hittar rätt och får bra vård! Lycka till!

bomek
0

Ja, nervsmärta brukar ju inte förknippas med reumatiska sjukdomar efter vad jag förstått, har ju haft oerhört jobbig nervsmärta tidigare, men sista halvåret så har den mer och mer försvunnit eller omvandlats till en annan smärta som jag inte har nåt namn på än.

Tidigare hade jag väldigt ofta konstiga känsel-upplevelser som t.ex. att jag helt plötsligt kunde känna mig sjöblöt om en fot (har hund så kiss-pölar fanns ju tidigare då hon var valp), det kändes så verkligt att jg ofta hann svära nån ramsa över hunden innan jag kikade ner och trots noggrant letande inte såg nån pöl, och foten var helt torr trots att jag hade kunnat svära på att den var sjöblöt. Liknande saker hände även med händerna.

Jag frågade faktiskt min smärtläkare om det kunde vara reumatiskt då mitt stora problem var just neurogen smärta, han skrattade lite och sa nåt i stil med "det finns inga regler vad gäller smärta, eller det finns regler men smärtan brukar inte bry sig i reglerna. Ovanligare saker än nervsmärta vid reumatisk sjukdom har inträffat."

Och vid årsskiftet så fick jag lyrica mot smärtorna och den hjälpte oerhört bra (därför jag kan säga så säkert att det var nervsmärta), dock bara i några månader, sen var smärtan tillbaka och biverkningarna oacceptabla.

Nu är dock smärtan/värken annorlunda, svullnar upp runt handlederna vid minsta ansträngning, svullnaden lägger sig ganska fort igen om jag låter handleden vila, handlar om några timmar ungefär. svullen även vid vristerna, just vid hälsenan där det också är oerhört ömt, nu även svullen höger armbåge med tillhörande värk, dock så sitter värsta värken ca 10 cm nedanför armbågen på underarmen, igårkväll värkte just den punkten rejält.

Min smärtmedicin (Palexia) hjälper bra mot smärtorna, problemet är att jag måste ta tabletterna med kortare mellanrum för att ha effekt vilket självklart gör att jag blir utan smärtstillande effekt delar av dygnet (har godkännande att ta medicinen med kortare mellanrum vid behov, får dock inte överstiga maximal dygnsdos 500 mg).

Det är väldigt jobbigt just nu eftersom jag varit så "bra" ända sen jag började med palexian (början av maj) men nu då det blivit höst och kallare så har jag blivit nästan lika dålig som förra hösten och rädslan över att denna vinter ska bli likadan som förra är stor. Jag har hela sommaren sagt att jag inte kan förstå hur jag lyckades överleva förra vintern, och om jag ska igenom det helvetet igen så hoppas jag att jag kan hitta kraften att stå ut…

Om nån tycker att jag låter negativ och utan hopp så stämmer det säkert, jag kan inte berätta hur jag verkligen mår och hur ont det gör för mina närstående, dom har det nog svårt ändå. Och eftersom jag har ADHD (och därmed kontakt med psykiatrin) så sökte jag för några månader sen en samtalskontakt så att jag iallafall kan berätta för nån hur det egentligen känns och hur jävligt jag egentligen mår då det är som värst, men psykiatrin funkar precis lika dåligt som vanligt, har inte fått nåt svar trots påstötningar. Så om jag låter negativ så beror det mycket på att jag måste få ut lite skit, kan inte bära på allt själv, så stark är jag inte tyvärr……

iml73
0

Verkar lite konstigt om det är reumatiskt i och med att svullnaderna lägger sig på en gång om du inte gör något.

Jag har också psoriasis artrit och svullnaden/värmeökningen lägger sig ju inte förrän inflammationen dämpats och det går ju inte från dag till dag.

Har du hög sänka? Lågt blodvärde? Det brukar ju vara tecken på inflammation. Många av de reumtiska sjukdomarna har ju inten "faktor" att gå på men sänka är ju den som visar hurvida man har inflammation eller ej.

Jag har haft hög sänka trots att jag är hårt medicinerad så pendlar den ändå mellan 30-55 samt att blodvärdet ligger vid 100-110.

Psoriasis artrit är väl

Jobbigt att inte veta vad det är, hoppas du får hjälp med smärtorna.

bomek
0

Min gissning är att det inte sitter i lederna, utan i muskelfästen, senfästen än så länge, fast det är ju bara en kvalificierad gissning.

Grunden till att jag tror på nåt reumatiskt är att både neurolog och smärtläkare tror det, och då psoriasis finns i släkten och den är känd som svår att diagnosticera så blir PsoA nära till hands att misstänka, och att jag läste att ogoninflammationer är vanliga vid PsoA, har haft 4 st sen april, minst 4 st, kan vara fler.

Och många verkar beskriva sjukdoms-starten nästan på samma sätt som min egen var, skillnaden är väl att många skriver "sen då det väl bröt ut så svullnade många leder upp" o.s.v. vilket får mig att undra över min sjukdoms-status, blir det värre då? Kan detta bli så mycket värre?

Självklart så försöker jag inte jämföra smärttillstånd gentemot andra, det är en omöjlighet och dessutom väldigt farligt då min uppfattning inte kan jämföras med andras, och framförallt om det händer på nätet så är det så lätt att andra kan känna sig kränkta, nedvärderade o.s.v.

Sänka och blodvärde har jag tyvärr inga siffror på, vill dock minnas att blodvärde inte var jättebra sist, men övriga prover var kanonbra om jag minns rätt.

Har fått extremt torr hud runt ögonen, nedanför höger (alltid höger verkar det som, det förföljer mig) ögonbryn är huden så torr att den ofta är röd och "frasig", skulle kunna vara psoriais kanske? Men än så länge får det heta "torr hud", det ska dock kollas upp självklart.

[Billan]
0

Har läst igenom vad som skrivits i denna tråd.

Jag har samma saker med ledont ?  Själv vill jag hävda att det är senor och ligament, muskelfästen som gör ont. Har ett underben som är helt hopplöst. Handleder fingrar knän och fötter mm. Dessutom har jag artros i så gott som alla leder, hela ryggen har facettleds artros.

Kämpat för att få komma till rematologen och besökt dom två gånger. Man vill inte riktigt tro på mig då värdena är rätt så bra. Ändå har man satt diagnoser polyartrit ?

Just nu är jag så onaturligt trött, dela av alla värk och dels av allt kämpande för att någon ska tro på en.

Värken tar helt musten ur en, har provat smärt plåster, men dessa gav mig andnöd och hjärtklappning.

Hopplöst ,,, vad ska man göra ?

Denna kommentar har tagits bort.