Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 12334 ggr
Lamina
1

Har varit hos doktorn idag...

Och det var väl inget vidare trevligt besök.

Jag var egentligen där för att hon skulle kolla min inflammerade handled, jag behövde bli sjukskriven. Men det första hon gjorde var att kolla mina händer och fråga en massa om mina svullna leder. Jag vart förvånad att hon ens märkte det, för just för tillfället mår jag ovanligt bra i lederna. Och det var bara ett av fingrarna som var lite svullet. Hon frågade iaf, och jag sa som det var, att jag har problem med lederna och att jag har haft det konstant i snart ett år nu. Men att jag hade bokat tid hos doktorn för det.

Det vart ett jäkla ståhej, helt plötsligt skulle jag ta en hel mängd prover! Blodprover, massor med blodprover! Och urinprov… Jag hatar nålar, och blodprover är det värsta jag vet. Men dom stack mig iaf inte i fingret, som dom alltid envisades med när jag var liten. (Hade ständig urinvägsinfektion.) Så det var väl bra så. Men sen ville hon ge mig en kortisonspruta i leden. Där gick min gräns…

När alla prover var klara skulle dom iväg till en reumatolog. Hon ville kolla om det var något reumatiskt sa hon. Jaha, tyckte jag, men jag är redan 99% säker på att det är reumatism, så det kommer knappast komma som någon överaskning. (Och det säger jag inte för att måla *** på väggen, jag har snarare försökt förneka det i nästan 3 år nu. Det är först dom senaste veckorna det har börjat gå upp för mig att det inte kan vara något annat.) Och snabbt skulle det gå. Hon skulle be om att dom skulle ta emot mig så fort som möjligt. Sen fick jag medicin mot reumatiska besvär. Små rosa tabletter som heter Orudis Retard och har en lista över biverkningar som är så lång att jag nästan får mardrömmar bara av det. Obestämd

Jag förstår ingenting. Ja, visst, jag har problem med lederna. Och visst, det är väl bra att jag får hjälp med det nu. Men jag är liksom inte döende. Jag har hittils klarat mig rätt så bra, trots att vissa dagar har varit riktigt jäkliga. Jag låter inte mina besvär stoppa mig att göra det jag vill, någonsin. Om jag är riktigt jäklig och tuffar på så ger skiten med sig tillslut. Iaf någorlunda mycket. Det är sån jag är, jag klarar mig och kan själv. Och om det ännu inte hindrar mig att leva mitt liv på något sätt kan det väl inte vara så jäkla akut, eller?

Sen skällde hon nästan ut mig. Ok, det var mer förmaningar om vad jag faktiskt borde ha gjort och hur illa det var att jag inte gjort det. Hon undrade varför jag inte varit hos doktorn tidigare. (Jag bokade faktiskt en tid för några månader sen, men missade den.) Och förklarade om och om igen hur viktigt det var att börja behandla tidigt osv osv. Hon betonade att jag inte var den vanliga typen av patient, som tydligen kommer med "påstådda" svullna fingrar osv fast dom egentligen inte har det. (Hennes ord.) Hon verkade tycka att jag inte tog det hela på allvar, och kunde inte förstå varför.

Nej, men jag förstår det, på sätt och vis. Jag har dragit mig för att gå till doktorn för att jag inte trott att jag ska få någon hjälp. För att jag avskyr att gå till doktorn. För att jag är en envis jäkel som vägrar erkänna nederlag mot nånting och därmed inte kan acceptera att jag är sjuk och behöver hjälp. Men mest av allt är jag rädd.

Jag är inte rädd för att jag är sjuk. Jag har ju bara stegat vidare utan att låta skiten stoppa mig. Jag är rädd för att vara sjuk. Jag är sjuk nu, fine, det kan jag köpa. Men att jag ska vara sjuk för alltid..? Jag vet inte hur jag ska reagera på det. Jag är 25 år gammal, hur ska man ens kunna föreställa sig att dras med denhär skiten i 50-60 år? Hur kommer jag må då? Det kommer ju knappast bli bättre med tiden. Och mina drömmar? Vad blir det av dom? Jag vill ju bli lokförare. Inte blir det direkt lättare att hitta ett jobb heller, och jag har redan skitkassa betyg och 6 års arbetslöshet i bagaget…

Då är det kanske inte så konstigt att jag inte velat tänka på det, inte låtsas om det. Att jag inte velat släpa mig iväg till doktorn och få dommen. Dvs om doktorn ens hade brytt sig om att lyssna på mig…

Men ja, nu är jag ju där. Så jag får väl fortsätta stega vidare och försöka göra det bästa av allt… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

iml73
0

Ja fast jag förstår inte hur du tänker…. du behöver ju inte bli sjukare för att du får en diagnos och kanske med medicin räddar dina leder från att förstöras, brytas ned helt och krokna.

Du är sjuk och du väljer själv hur sjuk du vill vara, tror många blir sin diagnos och du har ju valet att inte låta en diagnos stoppa dig.

Jag brukar säga att jag kan göra allt, gör bara mer eller mindre ont…. visst allt går inte men jag gör det jag vill. Att gömma sig bakom en sjukdom förstår jag inte varför folk vill göra. Men det är nog så att har man stora problem så blir sjukdommen en vardag. Men som sagt så behöver man ju inte ta det utan lev som vanligt.

För så är det ju, du är ju precis samma person vare sig du har på papper att du är reumatiker eller inte. Du fortsätter att leva som innan. Finns inga förbud bara för att man har en diagnos.

Ända skillnaden kommer vara att du får medicin som gör din vardag lättare, sedan kan du ju fortsätta precis som vanligt. Medicin som förhoppningsvis stoppar nedbrytande av leden, det är nog där som "brådskan" ligger.

Orudis Retard må ha många biverkningar, en del får dem och andra inte. Jag dyrkar min orudis retard som smärtstillar och gör mig smidigare på morgonen. Håller inte 24 timmar men 16-17 timmar. Kan säga att jag ätit Orudis Retard sedan 2004, no problem.

Men visst har man känslig mage så kan det bli problem.

Orudis är nog bara starten i medicinering, finns så otroligt mycket mer….vilket du säkert kommer få efter ditt besök på reumatologen.

Man vänjer sig att leva med smärta och ändå så är det ganska skönt att få lite lindring.

Tycker du skall vara glad att du har hittat en läkare som är vettig och som vill ditt bästa.

Lamina
0

Ja, alltså jag är glad att jag faktiskt får hjälp. Min tilltro till sjukvården i dethär landet är ju inte särskilt stor. Jag försökte mest bara beskriva lite varför jag har dragit mig för att gå så länge. I början, för 3 år sen när jag först fick problem, så var jag snabb med att boka tid. Men varenda gång så gick det över, och det var liksom ingen ide. Med det i bagaget, och med min "jag klarar mig bra" inställning har det varit väldigt svårt att "få pinnen ur" och göra nånting.

Jag har ärvt min tendens till att förneka att jag faktiskt har ett problem av min pappa. Och jag har alltid fått klara mig själv. Som mellanbarn i en syskonskara på 5 hamnar man lätt i kläm. Många av mina systrar har krävt mycket uppmärksamhet, och föräldrarna har jobbat mycket och på ojämna tider. Jag vart diagnoserad med aspergers redan när jag var 6, men det var aldrig någon som talade om för mig vad det var för "fel" på mig. (Det fick jag veta först när jag var runt 20, av min kompis som hade fått veta det av min syster.) Och jag har alltid haft få eller inga vänner. Så ja, jag är van vid att klara mig själv, att lösa min problem själv, och har svårt för att be om hjälp. Då kommer det liksom lite som en chock att dom var så otroligt hjälpsamma, och t.o.m. förebrådde mig för att inte ha sökt hjälp tidigare.

Jag vill inte klaga eller så. Jag försöker liksom bara sätta ord på min förvirring.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

iml73
0

Hoppas det löser sig och ta emot den hjälp du får så du inte får lida för det i efterhand.

Ha det gott!

Lamina
1

kl 8 i morse hade jag tid hos reumatologen för att kolla mina leder. Precis som jag trodde så har jag ledgångsreumatism. Konstigt nog så bekymrar det beskedet mig inte det minsta. Jag var ju mer eller mindre beredd på det. Däremot var jag lagom förtjust i att dom ska ta blodprov på mig varannan vecka nu för att kolla hur jag reagerar på medicinen jag får. Jag får fortsätta äta Orudis Retard och har dessutom fått Metotab och kortisontabletter. Utöver det ska jag äta kalktabletter och vitamin B12. Och jag som tyckte det var jobbigt att komma ihåg att ta mina vitamintabletter varje dag. Obestämd

Medicinerna kostade mig nästan 600kr. Läkarbesöken hittils har gått på 450 spänn. Någon sa nånting om att jag skulle skaffa högkostnadsskydd, men läkaren jag frågade visst inte riktigt hur det skulle gå till eller om jag kanske redan fått det. Jag har ingen aning, men har iaf sparat alla kvitton för säkerhets skull. Men jag fick någon form av stämpelkort som jag inte vet vad det är till för. Någon som kan hjälpa mig lite med vad det är och hur jag ska göra..?

//Lamina

iml73
0

Stämpelkortet skall du lämna fram varje gång du går på reumatologen eller för något annat på VC, träffar sjukgymnast eller något som kostar pengar inom landstinget. När du sedan kommit upp i 900-1200 tror jag beroende på landsting så får du frikort, går alltså till reumatolog, får ut recept osv gratis typ fram till det gått ett år från första besöket du hade.

Apoteket är det ju fritt när du kommer över 2100 eller vad har de höjt det till?

Inte kul med alla mediciner men förhoppningsvis hjälper de. Dock tar ju de flesta reumatiker mediciner typ 3 månader innan man ser effekt. Fast kortison är väl snabbare.

Vad olika det är, beroende på om de sätter in kortison eller ej….jag har inte haft kortison någon gång och vill inte ha i tablettform. Men tar gärna injektioner.

Hoppas det vänder och du mår bättre snart.

Lamina
0

Dom ville ge mig kortisonsprutor, men det kommer inte på fråga. Fast är inte så förtjust i tabletterna heller, dom smakar vidrigare än vidrigt… Obestämd

//Lamina

Lamina
0

Jag har inte tagit något av min bromsmedicin än. Tror läkaren ville jag skulle ta första i Fredags, men jag avstod då jag skulle ät julbord dagen efter och inte ville riskera illamående eller så.

Läste på bipacksedeln idag. Det står att jag inte får dricka koffeinhaltiga dryker under behandlingen. Betyder det att jag helt måste sluta med Cola, Pepsi och DR Pepper? Är ju mer eller mindre beroende. O.o

//Lamina

iml73
0

Vilken medicin har du fått då?

Har aldrig läst eller hört något om att undvika koffeinhaltiga drycker, brukar mest vara alkohol man skall vara försiktig med i och med att de flesta mediciner påverkar levern…

Ta medicinen!!

Lamina
1

Metotab, och det står att jag ska undvika koffeindrycker i bipacksedeln. Pappa köpte limeläsk som han tyckte jag skulle prova eftersom han vet att jag inte riktigt tycker om apelsin. (Det roliga är att jag visste inte ens om det själv fören han sa det. Skrattande) Så jag har klarat mig nästan en hel vecka utan cola och sånt utan problem. (Det är en stor grej för mig!)

Jag har inga som helst planer på att inte ta mina mediciner. Jag tog bara inte dom 2 första doserna. Men idag har jag tagit även Metotaben, och mår bra ändå.

//Lamina

iml73
0

Ok, den medicinen har jag ingen aning om.

Vad bra att det funkar med colan och att du mår bra, hoppas medicinen hjälper nu. Tråkigt nog får man ju vänta ett tag när det gäller reuma mediciner.

limahisy
1

Hejsan!

Måste bara få lägga mig i lite. Är ny är så jag vet inte hur det fungerar riktigt. Jag har Metoject (metotrexate fast i spruta). Där står att man bör undvika höga halter av koffeinhaltiga drycker. Min läkare har inte sagt något och när jag frågade på apoteket så såg dom ut som fågelholkar. Det stod inget i deras dator, men det står i bipackssedeln.
Jag tycker du ska fråga dom på reumatologen hur noga det är och vad det gör med kroppen om du dricker Cola med tabletterna..

Hoppas medicinen hjälper!
Mvh, Lina

Lamina
0

Nah, jag tar det säkra före det osäkra och skippar koffeinet helt. Kan vara lika bra iaf, det är ju knappast bra för en att dricka så mycket cola och energidryck. Nu har jag inte druckit något med koffein i på snart en vecka. Glad

Tack alla så jättemycket för hjälpen. Jag har fortfarande lite svårt att inse hurpass allvarligt dethär faktiskt är. Har t.ex. fortfarande inte läst ett enda av papprena jag fick med mig hem från doktorn än. Men jag får väl göra det före nästa läkarbesök antar jag. Jag mår iaf alldeles utmärkt nu, med kortisontabletter och orudis retard. Har väl lite ont här och var då och då, men inte så att det stör mig. Så förhoppningsvis kommer det väl fortsätta så ett bra tag. Skrattande

//Lamina

limahisy
0

Jag kan förstå att du skippar det helt när det står att du inte ska. På Metojecten står det att man bör undvika stora halter koffein. Men det är ingen som sagt något till mig. Varken läkaren eller på apoteket. Koffein är ju egentligen en drog så det är ju bra om du klarar dig utan Tungan ute. Jag gör det inte. Men jag dricker nån pepsi max om dagen och det innehåller inte särskilt mycket om man jämför kaffe och energidryck.

Det är svårt att inse att man faktiskt är sjuk. Och man tar inte in allt bara sådär.Skönt att du mår bättre nu med medicinerna.

Ta vara på dig

Lina

Lamina
0

Jag unnar mig något glas cola ibland, så länge det inte är för nära inpå Fredagen, då jag tar Metotab. Idag unnade jag mig t.o.m. en energidryck då jag sovit asdåligt i helgen och hade läkarbesök på morgonen och matteprov på eftermiddagen. Fast nu verkar det som jag har börjat få ont i magen av koffein. Tja, det går åtminstonde i familjen… Obestämd

Jag var hos doktorn idag igen, och jag måste säga att hon är helt fantastisk! Så förstående, förklarande och hon bryr sig verkligen. Min faster (som är ingift) hade redan tidigare talat om att hon var den bästa reumatologen som gick att få tag på. Allt känns mycket bättre efter att jag träffat henne. Kändes lite synd bara, att jag kommer bli av med henne lika snabbt igen då jag ska flytta ner till Sthlm om 3 månader. Men det är som det är, kanske får jag en lika bra doktor där nere.

//Lamina

Ehal
0

Lägger mig i litegrann, hoppas ingen tar illa upp?

Det som står om Metotab (i bipacksedeln) är "Alkohol och överdrivet intag av kaffe, koffeinhaltiga drycker och te bör undvikas"

Dvs det är ett "överdrivet" intag som avses. Nu kan ju givetvis diskuteras vad som är överdrivet osv, men det är alltså inte så att man absolut inte får dricka något alls med koffein i =)

Anledningen överdrivet koffeinbruk ska undvikas är samma som för alkohol, det belastar levern - och levern är redan hårt belastad av methoextrate (det är ju en mkt vanlig biverkning med förhöjda leverenzymsvärden).

Så, det är för att levern ska skonas lite och inte behöva jobba 'ännu mer'.

Lamina
1

Jaha, min kompis sa att det var för att koffein förhindrar upptaget av vissa ämnen. Men tack för infon, det är ju bra att veta. (Undrar hur min lever mår efter ett helt liv av överdrivet intag av koffein.)

//Lamina

Ehal
0

Koffein gör en hel massa tok. Läser man på om det låter det/är det ganska läskigt. 

Ang hur levern mår, står du på meto har de kontrollerat den saken och din lever går ganska bra eller bra ;P

Jag konsumerar också för tok mycket koffein (via pepsi) men finfina värden. Sen är det ju ingenstans nyttigt, men olika människor har dels olika tolerans - och sen tycks de flesta ha ganska hög tålighet mot koffein, det är ju otroligt vanligt både med ganska omfattande koffeinbruk och även vad som får räknas som omfattande konsumtion. (Kolla många kaffedrickare)

Denna kommentar har tagits bort.