Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 10951 ggr
[Tilde]
6

Kan detta vara reumatiskt?

Nu är det så att jag har haft konstant svullna lymfkörtlar, i bakhuvudet, halsen och ljumsken. Jag får jättelätt halsinfektioner/inflammationer och har hög sänka i blodet varje gång jag är hos läkaren. Jag har även haft problem med leder, t.ex. fick jag jätteont i knät i två veckor ungefär och kunde knappt gå, helt utan anledning. Jag har fått ledkulor på två fingar också. :(

Mina revben på vänster sida svullnade plötsligt upp tidigt i år och är fortfarande svullna. Det är riktigt obehagligt när det kommer tryck på dem, t.ex. om jag ligger på sidan när jag ska sova och det kommer vikt på revbenen, eller om sambon bara håller om mig då vikten från hans arm gör ont. Jag kontaktade en läkare som sa att "det är normalt att skelett växer" (hur nu det går till när jag är över 20 år gammal).

Jag blev utredd för SLE förra året och hade hög del ANA i blodet (Antinukleära antikroppar). Gick då till en reumatolog, men eftersom mina leder inte hade tagit skada än så kunde han inte säga vad som var fel.

Jag hade atopiskt eksem upp till jag var 10~ år gammal, om det har någon betydelse.. :/

Är det någon av er som har en aning om vad detta kan vara??? Jag får aldrig något svar av läkare och blir riktigt frustrerad! Jag ska till en läkare imorgon, så jag får se vad hon säger, men förmodligen vet hon inte heller vad det här är…

Jag har släktingar med SLE och andra reumatiska sjukdomar…

[Shettisar]
0

Jag vill inte uttala mig ang dina symptom ,men däremot vill jag peppa dig att inte ge upp. Stå på dig för att få en ordentlig utredning! Börja med din husläkare och kräv att remiss skickas till reumatologen och därigenom kräva en utredning för ev sjukdom.

[Tilde]
0