Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 10951 ggr
[Tilde]
6

Kan detta vara reumatiskt?

Nu är det så att jag har haft konstant svullna lymfkörtlar, i bakhuvudet, halsen och ljumsken. Jag får jättelätt halsinfektioner/inflammationer och har hög sänka i blodet varje gång jag är hos läkaren. Jag har även haft problem med leder, t.ex. fick jag jätteont i knät i två veckor ungefär och kunde knappt gå, helt utan anledning. Jag har fått ledkulor på två fingar också. :(

Mina revben på vänster sida svullnade plötsligt upp tidigt i år och är fortfarande svullna. Det är riktigt obehagligt när det kommer tryck på dem, t.ex. om jag ligger på sidan när jag ska sova och det kommer vikt på revbenen, eller om sambon bara håller om mig då vikten från hans arm gör ont. Jag kontaktade en läkare som sa att "det är normalt att skelett växer" (hur nu det går till när jag är över 20 år gammal).

Jag blev utredd för SLE förra året och hade hög del ANA i blodet (Antinukleära antikroppar). Gick då till en reumatolog, men eftersom mina leder inte hade tagit skada än så kunde han inte säga vad som var fel.

Jag hade atopiskt eksem upp till jag var 10~ år gammal, om det har någon betydelse.. :/

Är det någon av er som har en aning om vad detta kan vara??? Jag får aldrig något svar av läkare och blir riktigt frustrerad! Jag ska till en läkare imorgon, så jag får se vad hon säger, men förmodligen vet hon inte heller vad det här är…

Jag har släktingar med SLE och andra reumatiska sjukdomar…

[Shettisar]
0

Jag vill inte uttala mig ang dina symptom ,men däremot vill jag peppa dig att inte ge upp. Stå på dig för att få en ordentlig utredning! Börja med din husläkare och kräv att remiss skickas till reumatologen och därigenom kräva en utredning för ev sjukdom.

[Tilde]
0

#1 Jag var hos läkaren idag, men hon tog mig inte alls seriöst! Obestämd Övertalade henne ändå om att ta blodprover och jag ska ringa till dem på fredag om resultaten… Om det inte visar något så tänker jag kräva att de röntgar mina revben (om man kan kräva det?), för jag har läst om Tietzes syndrom och andra sjukdomar som kan orsaka svullnad - för det är ju definitivt inte normalt som läkaren får det att verka som! Kan ju även vara en tumör eller inflammerad magsäck, osv.

Det är heller inte normalt att ha svullna lymfkörtlar… Hon sa t.om. att "det är ditt skallben"… What? Sen när växer mitt skallben ut till en halvmjuk knöl som är öm? Förra gången jag var där med samma svullna lymfkörtel var hon orolig, men den här gången, när jag hade svullna körtlar både i huvudet, halsen och ljumsken, ja då var det tydligen ingenting, bara för min hals inte var infekterad som sist. Jag blir bara så frustrerad att jag aldrig kan få något svar!

Är det ingen annan som känner igen sig i mina symptom? :(

[Shettisar]
0

Jösses! Klart du kan kräva att få vård!Ge dig inte..Glad

Hanna L
0

Tirin! Jag har haft som du för ca 2 år sedan, det var riktigt illa, jag kände mig jättesjuk hela tiden och hade väldigt ont, var genominflammerad i hela kroppen, svullna lymfknutor i halsen, brösten o under armarna, feber, inflammation i höfter o axlar o fingrar o fötter, visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag var även överviktig och hade alltför kraftiga menstruationer.

Gick till en naturläkare som sa ungefär såhär: sluta med allt kött o alla mjölkprodukter, ät mycket frukt o grönsaker, han rekommenderade även några tillskott, bla ett som heter "Led och Muskel" av holistic som jag tyckte var jättebra. Jag gjorde som han sa och på 3 månader var jag mycket bättre, efter det har jag fortsatt äta vegetariskt, men jag har börjat med mjölkprodukter igen, vilket inte är jättebra, men gott :S

Jag har bättre och sämre perioder såklart nu också, är just inne i en sämre period, mycket pga kylan, men så illa som det var för 2 år sedan har det inte varit sedan jag blev vegetarian.

Denna kommentar har tagits bort.
[Tilde]
0

#5 ??

[Tilde]
1

#7 Moget. 👍

[Tilde]
3

#9 Nu har jag anmält dig, hoppas Sajtvärd gör något åt saken :)