Reumatism, byte av yrke?
Hej Alla :)
Jag har sedan många år tillbaka haft problem med värk i kroppen. Fick positivt för bechterews för ca 2 år sedan. Men värken har blivit nu värre i mina händer/fingrar. Jag jobbar som hudterapeut/massör, och känner att det blivit värre då jag bytt salong där jag får jobba mycket mer i behandling och mera med massager.
Är rädd att om jag fortsätter i samma takt och yrke att värken blir värre och gör så att jag inte klarar av allt som jag borde och vill. Ni som har kanske har samma som mig, vad tycker ni? Borde jag se efter ett annat yrke där jag inte behöver anstränga mina händer på samma sätt eller ska jag forsätta? :-)
Jätte tacksam för svar!
Hej HenrikaK89!
Ivanliga fall skulle jag sagt, byt jobb.Men, idagens läge är det svårt, finns ju knappt några lediga! Du har ju en fin och bra utbildning, går det inte att spinna vidare på den? Samtidigt uppmanas man ju att hålla igång det stela, för att det inte ska bli värre.
Du står och har ett svårt val, har varit i samma situation, har haft många olika yrken, men fastnade för det tyngsta, såklart!Men trivsel är viktigast!!Jobbade som bas inom möbeltillverkning i 13 år, samtidigt facklig.Priset som jag fick betala för att jag envisades att jobba kvar i så många år och som läkare varnat för, det kommer att sluta med förtidspension, vilket det har gjort!
Önskar dig lycka till, hoppas du får det jobb du vill ha!
Jag tror inte du klarar det i längden. Det gäller att hitta ett yrke där du inte belastar ryggen och kan ha den i rätt läge för dig.
Jag har RA, men önskar jag hade omskolat mig till ett mera intellektuellt yrke innan jag senare slogs ut ur det arbetsliv som belastade mina armar.