Sacroiliit
Hej! Har nyss fått diagnosen sacroiliit efter en MR.. Min utredning har pågått i 4 år innan detta vilket har varit sjukt jobbigt eftersom det har känts som att doktorn inte trott mig.. Är det någon annan som har det och hur upplever ni att leva med det? Är det något man kan göra för att underlätta för sig själv? Mvh Pernilla
//Pernilla
Jag vet inget om din diagnos, men jag hoppas att det faktum att du har fått ett namn på dina besvär gör att det blir lättare för er att hitta rätt medicinering och sjukgymnastik för dig.
För sjukgymnastik hoppas jag att du fått! Med rätt övningar kan man ofta bygga upp muskulaturen runt det som krånglar och på så sätt minska sina besvär.
Nä ingen sjukgymnastik. :-( Han tycker jag kan träna på egen hand.. (så länge det inte gör ont är det bara att träna på) Men det är väl bara att fortsätta bråka.. :-\
//Pernilla
MEH!
Visst kan man träna på egen hand, men man behöver oftast sjukgymnastens hjälp för att hitta rätt övningar som gör att kroppen mår bra och som stärker upp de områden som behöver stärkas.
Kolla om du inte kan ta kontakt med sjukgymnast utan remiss, det går i de flesta landstingen. Sjukgymnasten är inte så beroende av diagnos, som man kan tro. De utgår ifrån de personliga förutsättningarna och ger övningar som du behöver.
Håller med om att du ska få sjukgymnastik!
Dock brukar de flesta ta emot egenremiss, så prova att kontakta en sjukgymnast själv, så ska det nog gå bra. Jag har själv gått på sjukgymnastik och rehabbad med egenremiss. 
Vad jag har förstått så är sacroiliit mycket likt bechterews, enda som skiljer är väl om man har ryggbesvär (så har du det så läs på om bechterews, det är nog lättare).
Tack snälla för era svar. 
Jag tar kontakt med en sjukgymnast vid första bästa tillfälle helt enkelt!
#4 Vad jag har förstått så är sacroiliit antingen tillsammans med Bechterew eller PsoriasisArtrit. Jag tror jag har PsA. Jag har besvär i nästan alla leder (inte axlar). Jag har försökt läsa på om både Bechterew och PsA + sacroiliit.. Mycket läsning och ibland blir man lite förvirrad.. 
//Pernilla
Det varierar ju hur man mår och vilka symptom man har, även om man har samma diagnos. Så jag förstår om du blir förvirrad.
Bra att du tar kontakt med sjukgymnast! Lycka till!
Hej!
Jag har också fått diagnosen Sacroiliit efter en MR. Jag har haft besvären i snart fyra år. Jag besökte ett flertalet läkare som alla mest var intresserade av min psykiska hälsa men eftersom jag mår bra och lever ett sunt liv kunde det uteslutas och de hade som inga fler förslag än att jag fick acceptera det (lite tufft för en 18-åring att höra att ens ryggont inte gick att göra nåt åt utan är sånt som händer…). Tills slut träffade jag i alla fall en läkare som tog mig på allvar och fixade en remiss till röntgen. Eventuellt har jag bechterews men det är för tidigt att säga nåt än, klart är bara att jag har vätska runt bäckenleden som orsakar inflammationer som går i skov.
Du skrev ditt inlägg i augusti, hur har det gått sedan dess?