Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettpsoriasisartit
Läst 9540 ggr
miksi35
0

psoriasis i ansikte?

Hej!

Jag är ny här och undrar hur vanligt det är med utslag i aniktet och hur det isåfall ser ut?

Har haft jätteont i fingrar och fötter sen i somras,ögoninflammationer,ryggraden

och har dessutom fått utslag i ansiktet. Näsa,kinder,runt näsvingar,i pannan.

Prover visar ingenting men de misstänker nåt reumatiskt men kan inte se nåt"just nu"som de sa. På sommarn blir utslagen bättre dock inte inte direkt sol

då jag får lite soleksem.

Nån som har liknande?

IdaStranne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft psoriasis i 16 år nu. Fick det redan vid 2 veckors ålder och läkarna sa bara att det går inte att få det när man är så ung osv. men jag var tydligen ett undantag. 

Har haft det lite över hela kroppen. Som liten hade jag bland annat runt hela hals/nacke. På bilden nedan så hade jag väldigt lite, men oftast så hade jag som ett heltäckande halsband.
Har haft väldigt mycket under näsan och runt näsvingarna men även små fläckar på kinden och pannan osv.
Har just nu stora och små fläckar på magen, brösten, rumpan, ljumsken, benen, armarna, ryggen, under naglarna, bakom öronen, under hakan och hårbottnen.

Psoriasisen ser nästan ut som svamp. Fläckarna är röda med (oftast) en ljusare kant runt med skorpor osv. Huden är snustorr och flagnar. På de flesta, men inte alla, så kliar även detta mer eller mindre. 

En salva som funkar super för mig är Bivax salvan från Mary Kay! Dessutom så håller tuben länge och det är lätt att ha med sig.

Min mamma säljer hudvårdsprodukter från Mary Kay så där har jag en fördel med att alltid ha det jag behöver här hemma.

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

iml73
0

Tänker på att du har i ansiktet, på beskrivningen tar man det ju nästan som "fjärilsexem" som man kan få vid SLE  https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/systemisk-lupus-erythematosus-sle/

Fast då står det att man är överkänslig för sol….men det finns väl avvikelser i allt. Samt att det borde ju kunna ses på blodprov tror jag.

Alt psoriasisartrit som #2 skrev.

Hoppas du finner ut vad som är fel och får hjälp

IdaStranne
0

Ja läkarna bollade mellan "fjärilsexem" och Psoriasis men alla prover dom gjort har visat psoriasis. Har fått diagnosen 2 gånger :O

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

miksi35
0

Tack för svar!

iml73: reumatologen tyckte också att det såg

ut som fjärilsutslag men alla SLE-prover var bra.

Har mkt ögoninflammationer också och ont i fhänder,fötter

korsrygg och bröstrygg. Har en kompis med Bechterews som tycker att det liknar det men psoriasisartrit påminner väl om det också antar jag. Ja nu avvaktar de på reumatologen för att se om jag blir sämre eller inte.

Så jobbigt bara att inte veta.

Ha det så bra!