Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 3217 ggr
[Coogo]
0

Från barn till vuxen.

Jag fick min "diagnos" juvenil polyartrit när jag var 16 och har haft några större skov sen dess. Dock inte på länge nu, peppar peppar. I nulägen är jag snart 25 och har fortfarande min juvenila polyartrit, men det är ju inte en "riktig" diagnos? Läkarna har trott att det är mest sannolikt att jag har Bechterews, men hur sätter man egentligen en dignos, någon som har erfarenheter från att gå från barnavdelningen till vuxenavdelningen?

En annan fråga jag har är till er som har barn, hur fungerade era kroppar under graviditeten med tanka på allt som händer då. Vi planerar att skaffa barn och funderar på hur jag ska förbereda mig, träning, kost, hjälpmedel osv.

Tackar för alla erfarenheter, funderingar och tankar jag får ta del av.

[Shettisar]
0

Jag kan svara angående barn och värk.Jag har reumatoid artrit sedan 1990(fick diagnos då). Jag fick barn 1993 ,mådde jätte bra under hela graviditeten (ialla fall när det gällde min sjukdom).Men ca 1 månad efter förlossningen så kom jag in i ett skov.Inte jätte dålig men jag blev påverkad genom att få väldigt ont i mina handleder och därmed inte vågade lyfta min lille knodd själv. Men som sagt under graviditeten mådde jag bara bra. Men det är väldigt individuellt.

[Coogo]
0

Känns bra att veta att det kan vara åt det hållet också. Jag känner mig mer nervös för min kropp än för graviditeten i sig. Kanske är en idé att höra av sig till min läkare för lite råd. Tack för ditt svar.