Artros i ländryggen
Har precis fått veta att jag har en ganska långt gången artros i ländryggen.
Skulle vilja ha hjäp från er med vilken kost som lämpar sig att äta och vilken typ av träning som är bäst?
Har läst en del att magträning är att föredra mer än rygg? fast inte att jag ska strunta i ryggträningen…
Vikten, har ca 15 kg övervikt, visst ska jag gå ner och det kommer att att påverka ryggen possitivt?
Hoppas jag får hjälp med någon fråga, för jag kan inget om detta…
mvh Lotta
jag kan inget specifikt om artros i ländryggen, men jag har själv problem från den regionen orsakad av överrörlighet i ländryggen kombinerat med kvarvarande foglossningsbesvär efter graviditeterna och därtill min reumatiska diagnos.
Det jag är beordrad av sjukgymnasten är att träna upp min bålstabilitet och jag kan misstänka att det är det du behöver göra också. Det är alltså lite diverse olika övningar för att stärka upp muskelkorsetten, både rygg och mage.
Ja jag misstänkte nog det.
Nu när jag landat efter beskedet måste jag kolla upp detta.
Så tack!
Mitt bästa tips är att du ser till att få komma till en sjukgymnast som kan hjälpa dig att hitta övningar som är vettiga för just dig. Själv tränar jag i bassäng, det är toppen för mig. Kanske finns det övningar och maskigen på gymet om det skulle passa bättre (eller vara mer intressant…)
Du ska börja med att slänga ut det röda köttet. Det gäller oavsett ledproblem. Sedan det rosa köttet. Och äta mer grönsaker, kyckling & fisk. Samt undvika vitt livsmedel (vetemjöl, socker, ris osv) - och byta emot grovt bröd, råris, fiberpasta m.m. Se till att olivolja, nötter och avokado ingår i vardagsmaten. Så kommer övervikten försvinna som en bonus. Laktos kan också vara en idé att utesluta.