Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: okänd-diagnos
Läst 4750 ggr
LitenPetunia
0

Ehlers-Danlos syndrom (överrörlighetstypen)??

Hej!

Jag skriver för att jag känner att jag behöver lite hjälp.. Jag har stora problem med led- och muskelvärk, framförallt ledvärk. Mina knän hoppas ur några gånger per dag och ett av två är nu opererat. Mina handleder är också "lösa" och det tar oerhört hårt på dem att gå med kryckor som jag gör nu på grund av operationen… Jag ska köpa handledsskydd och hoppas att det gör att lederna inte "glider iväg".

Mina axlar är lösa och knakar hela tiden.. De gör det också svårt att gå på kryckor eftersom axlarna ibland inte sitter kvar och liksom "flyger upp". Lite svårt att förklara.. Mina höfter är även de lösa.. I morse vaknade jag av att vänster höft var på väg att hoppa ut och det gör fruktansvärt ont! Jag har ingen som helst känsel för när jag översträcker lederna och det är så frustrerande!! Likaså har ett revben, som jag uppfattar det, på vänster sida börjat bli "löst". Det knäpper och jag kan inte sitta i vissa positioner för då hoppar det fram och tillbaka med andningen.

Fotlederna är även de överrörliga och jag stukar lätt fötterna om jag inte har ordentliga och rejäla skor med inlägg och så.. Jag kan dra ner tummen mot handleden, lägga hela överarmarna bakom huvudet så att armbågen ligger mot motsatt axel, Knän och armar kan översträckas bakåt.

Andra problem är torra ögon, krånglig mage, blöder ofta från tarmen/ändtarmsöppningen, dåliga tänder och tandkött, subfeber (runt 38.1-3 hela tiden) och såklart konstant värk. Superkul verkligen..

Jag misstänker själv att det är Eds hypermobilitetstypen men har ännu inte fått någon bra hjälp. Finns det några kunniga människor här? Vad tror ni?

LitenPetunia
0

Jag glömde att jag också har ont i händerna, från handleden som jag uppfattar det. Och ofta ont i nedre delen av ryggen..

Chestnut
0

Finns en systersajt som berör EDS och andra likartade tillstånd specifikt; Hypermobilitet iFokus

Är fler där som kan hjälpa dig med dina funderingar Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Jasmine33
0

Hej!

Efter att läst ígenom allt du skrivit måste jag säga att det faktisk mycket väl låter som om du skulle kunna ha Ehlers-Danlos synrom!

Jag har den diagnosen själv och det var lite som att läsa om mig själv! Jag hjälper dig gärna med både fakta och hur du ska gå vidare!! Skicka ett personligt meddelande till min inkorg när du läst det här och om du vill ha hjälpen jag kan erbjuda dig//Mvh J…