Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 4433 ggr
csomus
0

Gravid och mår skit

Hej! Jag har Juvenil RA som debuterade när jag var 13 i samband med puberteten. Nu är jag gravid i v 17 och mår bara sämre och sämre i lederna. Har börjat äta kortison sen två v tillbaka, är nu på 7,5mg/dag men känner ingen direkt förbättring.

Är det någon annan som också mått dåligt under graviditeten och hur gick det för er i så fall? Överallt hör man att det är så många som mår så bra under sin graviditet och min läkare har sagt samma sak, men som sagt jag mår bara sämre.

Påverkas fostret av att man ar mycket inflammation i kroppen?

Skulle vara skönt att höra om det finns någon annan som mått så här och attman inte är ensam…

AnnaLundin
0

Vad tråkigt att du mår sämre som gravid! Jag själv tillhör den andra kategorin, som mår toppen som gravid, så jag kan tyvärr inte ge dig några bra tips.

Jag tror inte att fostret påverkas av att du har inflammationer i kroppen, utan den medicinering du får är främst till för att göra livet så drägligt som möjligt för dig själv medan du är gravid, samtidigt som man vill ge så lite medikamenter som möjligt för att fostret ska påverkas så lite det går.

Du får nog helt enkelt försöka rikta in dig på att uthärda graviditeten, fördelen med graviditet som komplikation är ju att man vet att den kommer ta slut.
Sen finns också en liten strimma hopp och det är att det möjligen skulle kunna ändra sig längre fram i graviditeten. Hormoner är ena lustiga filurer som kan ställa till med både det ena och andra…

[Shettisar]
0

Jag var livrädd för att bli sämre under min graviditet,men som AnnaLundin så mådde jag toppen.Men blev däremot sämre efter förlossningen så min gubbe fick vara "mamma" pappaledig istället för mig.

T_pau
0

Hej csomus!

Du ville veta om någon mått som du gör under graviditeten.

Hade precis som du hört hur fantastiskt och bra alla reumatiker mår under graviditet, min var bara 9månaders ångest. MEN så värt det var när hon äntligen kom.

Trodde aldrig att det skulle komma ut en fantastisk fullt frisk liten bebis med tanke på allt kortison och värktabletter jag tagit(naturligvis i samråd med barnmorska).

Förstår om du har frågor så fråga på.

iml73
0

Åh vad jobbigt! Hoppas tiden går fort så att du får din underbara lilla bebis!