Inflammation i knä
Hej jag är ny här har RA & psoriasisartrit Har haft infl. i knät hela sommaren haft vitkål lindat på nätterna det drar ut vätska men långt ifrån allt o smärtan finns ju kvar, ville inte tömma pga infektionsrisken när man vill bada ut på sommaren.
Någon som vet någon bra reumatolog i stockholm?
Någon som har tips om något annat än att tömma knät eller är det ända utvägen för att få bort inflammationen, jag har tömt för ett halvår sedan och har sedan hört att det inte är bra.
Har stelopererat min vä handled för 5 år sedan något som jag ångrar mkt.
fick stora inflammationer i handleden då beslutade dom att det var enda utvägen.
Man oroar ju sig nu att det ska gå samma väg med knät att inflammationen äter upp i knät så de enda är att steloperera.
Finns det någon som har typ samma problem eller erfarenhet??
Mvh Anneli
stelopererar man verkligen knän? Byter man inte ut leden mot en protes i stället?
En kille i min "rehabgrupp" i våras fick tömma sina knän i snitt en gång i månaden. Skälet till att man tömmer är väl, såvitt jag förstått, inte att få bort inflammationen utan för att inte töja ut ledkapseln för mycket.
I övrigt har jag inga bra svar till dig…
Jag skulle nog gå med på att tömma knät och i samma veva få en kortisoninjektion i knät.
Finns inget bättre än att få kortison i knät….det blir mjukt och lent och inflammationen dämpas….antar att en del blir av med inflammationen men min dämpas mest.
Som Anna skriver så stelopereras inte knän utan man kan få rena upp i knät via titthål alternativt när det är illa byta ut knäleden.
Har du gjort magnetröntgen? Be om en sådan så du inte har någon benbit eller dyl som ligger och skaver i knät.
Hoppas du får hjälp.
#0 Be din vårdcentral / husläkare skriva remiss till reumatologen på karolinska huddinge, de är bra och har allt (sjukgymnast, bassäng, arbetsterapeut, röntgen, mm) samlat under samma tak!
Lycka till med allt!