Hej jag är ny här
Har psoriasisartrit o värst är bröstkorgen,händer,axlar mm o det som är så frustrerande är att ingen medicin verkar hjälpa,har fått kortisonsprutor men dom verkade i ca 14 dagar,arthrotec o plaquenil äter jag nu men det är samma där verkar inte..Min läkare har pratat om att byta till salasyporin..har varit sjukskriven väldigt mycket detta året,jobbar inom hemtjänsten så jobbet i dagsläget är för tungt..någon som känner igen sig??
man blir frustrerad,orkar ingenting,måste planera sin dag för att orka,svårt o lyfta saker,,,blää….
Hej, jag har också PsA. Går på methotrexate och kan bara hålla med om att man blir frustrerad. Rörligheten har blivit mycket större för min del men ont har man ju ändå.
Det gäller att njuta av det de dagar man är bättre! Styrkekram
Det är ju lite så att man får prova sig fram mellan de mediciner som finns. Det är lite långrandigt eftersom vissa läkemedel inte visar sin effekt förrän efter några månader. Du får försöka härda ut!
Jag har också PsoA, fast mina besvär sitter mer i ligamentsfästen och sånt. Jag kan inte äta Salazopyrin, då skjuter mina levervärden i höjden på nolltid. Och andra biologiska läkemedel har läkarna bestämt sig för att de inte funkar på mig. Så jag lever just nu ganska gott på kortison (i tablettform), det funkar bra på mig - även om det inte är jättekul att hålla på med i längden.
Ursäkta att jag direkt vill fråga, bröstet? Är inte det ovanligt för psa?
Det är väl inte direkt några leder där? Jag blev nyfiken för jag har nämligen extrema bröstsmärtor emellan varven, men jag trodde det var matstrupskatarr eller stress.
Det är ju mycket annat än medicin som spelar in, kost och andra vanor/rutiner kan man nog påverka mycket med. Själv valde jag bort cellgiftsmedicinerna och tackade nej till biologiska lösningar. Jag kör kortison och diklofenak 25mg och hoppas på bra väder(värme + luftfuktighet, som är bästa medicin för mig)
God kväll där ute
Idag har det varit en jobbig dag ,jag vill förtydliga mej ang det jag skrivit tidigare.
Jag har svar till Joel ang psoa,,det är bara fråga på
jag har även i bröstkorgen o då blir det i senfästen,muskelfästen som det sitter jag brukar säga att det känns som öppna sår..min läkare misstänker spondartrit..har även i halsryggen..
sen blir även ledspringor o senhinnor påverkade..o nu när jag slutat med medicinen o äter bara smärtstillande så blir det desto mer kännbart,men det är bara härda ut..jag försöker hålla igång o brukar ta långa promenader för det är ganska skönt men det kommer surt efter,,det som är svårt tycker jag är att hitta rätt balans o rätt nivå för vad man orkar men det ger sig nog..
#3 - Det finns även en påverkan på bröstkorgen, men jag vet egentligen inte hur det fungerar utan bara att min sjukgymnast brukar mäta hur mkt bröstkorgen utvidgas om jag tar ett djupt andetag. för att se att jag inte stelnat där också.
Men jag vill också påminna om att diklofenak är elakt mot magen. Så det kan ju vara därifrån dina smärtor kommer också. Jag äter diklofenak dagligen sedan flera år och jag har också daglig Omeprazol för att förebygga problem med magen.
Funderar lite på att du skall byta från plauqenil….inte lägga till?
Jag har ätit både salasyperin och plauqenil samtidigt.
Min läkare började med Orusis Retard, sedan salasyperinet efter någon månad och lade sedan till plauqneil till de två andra efter ytterligare 3 månader.
Sedan fick jag metrotrexiat (funkade inte och stod ut i 6månader) efter det byttes metrtrexiat ut mot Sandimun men det gav inte effekt heller och så höll det på så för att sedan äntligen få biologiska läkemedel.
Fört fick jag Humira och jag säger Hallelulja! Men så slutade det fungera efter några år så nu har jag haft Enbrel i ett par år. Klarar mig inte utan det, en halsfluss och pencillin vilket innebär uppehåll i sprutorna får mig att må jättedåligt, blir så inflammerad….hua låt baciller hålla sig borta!
Hoppas du får den hjälp du behöver hos Reumatologen.
Hej! Jag är oxå ny här! :-) Min reumatolog har gett mig diagnosen sacroiliit.. Det är en del av psA Har hat en lång utredning och gått på först orudis retard och plaquenil och sedan brufen retard och plaquenil utan framgång.. Brufen hjälper lite men inte tillräckligt.. Nu ska jag iaf få prova Humira. Jag har ännu inte hört någon säga att det inte hjälper så jag hoppas verkligen på det här nu.. :-) Dessutom är det ju så att man är konstant trött och så gott som aldrig orkar göra något :-( Hoppas verkligen du får hjälp med något som passar, det är bara att kämpa på!
//Pernilla