Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettanhöriga
Läst 10243 ggr
Anonym
10

inflammation i lungorna

En anhörig till mig har precis fått beskedet att hon har inflammation i lungorna, och vad vi förstår så är det alltså inte lunginflammation, utan är relaterat till hennes reumatism. Hon har flera olika sorters reumatism, och bland annat PsoA och SLE. Hon ska till sin läkare på torsdag men tankarna snurrar ju förstås redan nu. Vad betyder detta?

Hon är i dagsläget utan medicinering, då hon varken tål antiinflammatoriska eller cellgifter. Hon ska få medicin på torsdag, men vi vet inte om det är för lungorna eller ny reumamedicin.

Har någon haft något liknande, eller kan berätta något om att ha inflammation i lungorna?

AnnaLundin
0

SLE kan ju sätta sig på de inre organen, såvitt jag har förstått. Jag skulle gissa att det är det som hänt din anhöriga.

Jag kan inte så mycket om SLE, men jag ska göra ett försök att få hit en vän som vet mkt mer än jag.

Anonym
1

Vi fick svar ifrån läkaren idag att det var cellgifterna som hade gått på lungorna. Hon kommer att få gå på uppföljning för att se så det backar tillbaka, och så blir det en annan sorts cellgifter i stället. Hade ingen aning om att cellgifter kunde orsaka lunginflammation, jag visste bara att immunförsvaret sänks så att man lättare får vanlig lunginflammation.

Nu håller vi tummarna för att hon tål de nya cellgifterna, de kunde tydligen ställa till det med blodtrycket, och hon står redan på behandling för högt tryck, så just nu informeras olika instanser ifall hon kommer in akut, så de ska redan veta i förväg ifall hon kommer medvetslös. Eloge till en så noggrann läkare! Han skulle ringa runt till flera närliggande sjukhus, hennes vårdcentral med mera innan hon får börja med medicinen. Detta görs trots att läkaren bedömde att risken var mycket liten att hennes blodtryck skulle påverkas (efter undersökning).

AnnaLundin
0

trevligt med en noggrann läkare! Hoppas det blir bra med nya medicinen.

Anonym
0

Jo jag hoppas verkligen att nya medicinen fungerar bra, känns ganska oroväckande om det skulle hända något med blodtrycket.