Funderingar!
Är det någon mer än jag som vid vissa tillfällen blir väldigt darrig och/eller skakig i lederna? Ibland när jag t.ex. sträcker ut benen när jag ligger ner så skakar det ordentligt, andra gånger är det lugnt. Ett annat exempel är om jag burit tunga matkassar en bit, så brukar jag vara skakig i armarna en stund efteråt. Däremot upplever jag inte att mina skakningar/darrighet är relaterade till förlorad styrka.
En annan fundering jag har är om någon har lyckats att hitta kost som gör markant skillnad? Jag har precis laddat upp med mycket omega3- produkter och örter som ska vara naturligt antiinflammatoriska.
Läste en artikel för ett tag sedan om en reumatiskt sjuk man som ersatte sina mediciner helt med bra kost. Han behövde inte sitt kortison längre och upptäckte vilka enorma biverkningar han hade levt med så länge, som försvann ganska snabbt. Ska länka artikeln om jag springer på den igen!
Tacksam för svar! Berätta gärna om hur du har det!
När jag hittade första informationen om PsoA, den som senare ledde till att jag fick min diagnos, så stod det en del även om kosten. Och det som stod där var att man inte har hittat något samband mellan PsoA och kost.
Man rekommenderar ju ofta reumatiker, ffa då de som har RA, att sluta äta kött (ffa rött kött) och många har blivit bättre av det. Jag själv har ätit vegetariskt i 20 år innan jag fick min diagnos (även om jag haft många symptom i flera år innan dess) och jag vet ju inte om det hade utvecklats annorlunda om jag hade varit köttätare.
Min sjukdom bröt ut på allvar efter min tredje graviditet.
Och som svar på din andra fråga - nej, jag har nog inte upplevt några darrningar direkt, däremot låser sig mina händer en stund i "stängt" läge om jag burit något tungt i en kasse eller väska.
Hej,
som Anna hade jag ätit vegetariskt i ganska många år innan jag fick PsoA. Själv har jag experimenterat med örterna på utsidan - gjort egen hudkräm med sådant som ska vara bra mot värk. Kan inte påstå att den har hjälpt, men det var skoj att testa!
Det som har räddat mig är metotrexat och bassängträning, 34-gradigt vatten två gånger i veckan 

Darrningar kan jag uppleva emellanåt, men bar i leder som jag har ont i för tillfället och när de belastas.
Hur har ni andra det med utsidan? Fick min PsoA-diagnos utan att ha haft några hudproblem men har fått lite grann nu i vinter - inget stort, mest i hårfästet.
Jag vill börja med att påminna om att örter med antiinflammatoriska egenskaper inte ska kombineras med läkemedel med samma effekt…
Sen - jag har ytterst yttepyttelite utslag på händer och fötter, s.k PPP. Det är så lite att det är försumbart. Men det var tack vare dessa som jag kom min diagnos på spåren från början, besöktet hos läkaren blev sen mest en formalitet… 
Ah.. Tack för era svar hitills, knepigt att jag verkar vara ensam om att kroppen skakar. Jag har väldigt få hudproblem i min psoa, det är också bara ett par fläckar i hårbotten.
Anna, vet du varför man inte ska kombinera öreter med läkemedel, vad det grundas på?
Beroende på vilka verksamma ämnen de innehåller så kan de motverka/förstärka varandra. Bäst är att höra med din läkare innan om du har tänkt att äta regelbundet.
jag blir också skakig ibland när jag belastat musklerna "fel" det kan räcka med att bära en matkasse och sen ska hälla upp ett glas vatten, då kan jag skaka lite när jag håller i glaset, eller på morgonen när jag kört bil till jobbet så kan jag vara lite skakig när jag går ur bilen, då har jag använt vilande muskler men det går snart över. håller jag i en sak på en viss höjd så skakar armen/handen, det har med millimetrar att göra. så ja, jag skakar emellanåt av ansträngning.
nu var jag för snabb, läste inte att det handlade om psoriasisartrit, jag har inte det..
Har samma som du beskriver. Ofta då jag varit still en stund eller går upp på natten och morgonen.
Jag blir darrig i armarna efter att ha ansträngt mig. Även vänster knä skakar efter att jag ha gått för mycket.
Ang kost. Jag har testat allt möjligt under långa perioder och ingenting har hjälpt eller fått mig att må bättre. Det enda som hjälper är rejäl medicinering.
Why is it that dinosaurs always die running?