Tandhälsa
kan reumatism påverka tandhälsan? att man får skörare tänder?
74 som läst, och ingen har nåt att säga.. 
Jag har faktiskt ingen aning… Tyvärr…
jag har aldrig hört talas om det, men det är ju en sjukdom som påverkar många organ i kroppen så varför inte?
trevligt med några svar! jag har dåliga tänder, och ska göra en kariesutredning i höst är det tänkt, men jag funderade på om det kan ha med reumatism att göra. nu har jag ju inte den diagnosen, men var nyfiken ändå 
Du skulle utredas för EDS va? Det kan påverka tandkvalitén (finns dem med superkvalité på tänderna och de som liksom jag har urkass kvalité med hål i mängder… Trots pedantisk skötsel! Dessutom saknar jag tandanlag också) och även munslemhinnorna. Hur påverkad kvalitén blir (super/urkass) verkar bero på vilken mutation man har. EDS är förvisso inget reumatiskt men bara en tanke som slog mig.
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 japp, tog mina blodprover igår inför besöket om några veckor. fast själv tror jag inte på det utan på fibro faktiskt. men vi får se 
vad menar du med tandanlag? munslemhinnan är okej, alltid något..
#6 Att man saknar vissa permanenta tänder helt. De har liksom aldrig ens blivit bildade. Där jag saknar min sitter nu en mjölktand som förhoppningsvis håller ett tag till.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 fast fibro är väl en reumatisk sjukdom vad jag förstår.. nåja, jag ska fråga vidare på reumatologen. det vore ju "bra" om tandhälsan berodde på fibron eller annat, då kanske man kan få högkostnadsskydd på tandvården. för nu är jag väldigt trött på alla kostnader, det tar liksom aldrig slut.
Muntorrhet påverkar ju tandhälsan och karies mm…
Finns ju reumatiska sjukdommar, Sjögrens tror jag där man är torr och då kan man få sämre tänder.
Å andra sidan så mediciner gör att man blir muntorr också, vet att när jag jobbade i vården sa man att har man mer än 3 mediciner så är risken för muntorrhet stor.
#9 muntorrhet av mediciner verker inte spela någon roll,utan det ska finna någon annan orsak bakom. jag har ju astma med bl.a. så det blir en del man stoppar i sig, men det hör då till verkar det som.
Tänder har ju med arv att göra också, tror inte man kan skylla på det reumatiska. Utan arv, munhygien och mediciner och sjukdommar som gör en muntorr.
Muntorrhet skyller jag helt på medicinerna, jag märker vilka som torkar ut
men skyller inte det på det reumatiska. Än i alla fall. ska prata med reumatologen om detta. det vore ju tur i oturen om man kunde få en diagnos som gör att man kan få tandvårdserättning från fk. jag blir snart ruinerad av alla tandläkarbesök. en sak som jag också tänkt på, är om en gastric bypass kan vara boven också. har hört att många som gjort denna har fått dåliga tänder. jag gjorde min för ca 14 år sedan. och jag har haft dåliga tänder sen ungefär 10 år tillbaka. de spricker, karies är mjuk och det går fort när det väl börjat. tandsten däremot, det är inga problem med det.
en kariesutredning är planerad till hösten, men den kostar ju även den några tusen, suck.
Har också tänder som spricker, till hör ju de som har amalgan och den vidgar sig så spricker tänderna. Den förklaringen har jag fått.
Skönt att du har så du kan få via FK, är ju som sagt inte billigt!
Lycka till.
#13 jag får ingen ersättning från fk, inte mer än alla andra som får en viss rabatt under ett år, då man betalt över 3000 kr. Men man kan få högkostnadsskydd om man har en sjukdom som gör att man får dålig tandhälsa. Jag har ingen amalgam i de tänder som gått sönder, eller som jag fått karies i, så det är ingen orsak för mig. men det är ju bra att du fått en förklaring.
Sjögrensfall här!
Sjögrens resulterar i torra slemhinnor vilket ofta ställer till det med tandhälsan då man får problem med att rengöra tänderna efter måltid.
Har själv problemet men använder flourtabletter… än så länge har det fungerat!
Men om du har mediciner som torkar ut.. kanske det är den enda orsaken? Eller har du andra saker som passar in på sjögrens? :)
#15 ja, det är enda orsaken till muntorrhet. när jag var heltidssjukskriven så använde jag inte lika mycket mediciner och var inte lika muntorr. är inte extremt muntorr, känner av det mest en stund efter att jag har tagit smärtstillande. har inte torra ögon eller underliv (läste lite om sjögrens, att de var vanliga symtom)
har även hört att många som är gbp-opererade har problem med sina tänder, och det var faktiskt något år efter den op som detta började. (slutet av 90-talet)