Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettövrigt-ot
Läst 5190 ggr
[Småfågel]
0

Har du också raynaud fenomen?

Hej! Jag har länge haft problem med kalla fingrar och tår och fick för några år sen diagnosen raynaud fenomen. Läkarna sa att det inte fanns något att göra åt det men nu har jag hört talas om krämer. Det skulle vara fint om någon kände igen sig, ville prata om det, har tips och råd eller vad som helst. Jag vet inte om det räknas som en reumatisk sjukdom(?), till att börja med räknas det inte nödvändigtvis som en sjukdom, men det här var det närmsta forumet jag kom.

AnnaLundin
0

Raynauds fenimen är i alla fall en av de diagnoser som reumatikerförbundet listar…

https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/raynauds-fenomen/

och nej, jag har det inte.

Primulan
0

Jepp, jag har Raynauds.
Jag har haft problem med mina fötter sen många år.
Jag har högt blodtryck och äter tabletter, nu har jag fått dem anpassade efter mina kalla fötter. Jag äter Atacand och Plendil.

Jag har läst att det finns en nitroglycerinkräm som man kan stryka på. Jag har inte provat själv.

Annars är ju första hjälpen varma kläder, skor och vantar.
Inte det lättaste att hitta rätt.

Jag ser till att inte vistas ute mer än nödvändigt när det är kallt.

Mina fötter tappar känseln även vid nollgradigt ute med varma skor och 10 minuter.

[Småfågel]
0

Tack för länken!

Hm, hjälper det om man har lågt blodtryck då?

AnnaLundin
0

har ni provat att använda värmekuddar av något slag?

Jag själv lade såna i vantarna (på handryggen) när jag ledde mina barn på ridskolan i smällkalla vintern.

Hittade för övrigt en liten artikel om just detta när jag googlade lite, så helt fel ute är jag nog inte. http://www.rks.se/userfiles/file/Start_VarmaHander__AlltOmHjalpmedel_Nr22012.pdf

I artikeln nämns flera varianter av värmekuddar, den jag har använt heter Hot Spot (och finns att köpa på fler ställen än på Clas Olson)

[Småfågel]
0

Hur länge höll det? Jag köpte ett par som inte höll i mer än en halvtimme utomhus.

AnnaLundin
0

Hot Spot, som jag har använt, är engångspåsar som håller värme i flera timmar. Bäst effekt har de om de "skakas" eller att man kramar dem litegrann då och då.

De som man kokar och laddar om är varma och sköna betydligt kortare stund.

[Småfågel]
0

Ja, för sådana hade jag. Tack så mycket för tipset, ska prova det!