Ont i knäna
Jag fyller snart 20 och har fruktansvärt ont i knäna, det har jag haft i flera år redan. Men läget är så, att jag har länge vetat att jag belastar mina fötter fel, och jag har alldeles nyligen fixat ordentliga skor som får mig att gå rätt, eftersom jag vill komma igång med träningen. Men, jag får inte springa. Jag får bara gå eftersom mina fötter är så dåliga, och det gäller tills det har blivit väldigt mycket bättre än vad det är i dagens läge.
Så det jag funderar på nu är om smärtan i knäna kan bero på att jag belastar fötterna fel, eller om det mest troligt är reumatism? Jag har nämligen (då och då) värk i höft och vrister, varav både mina höfter och vristerna liksom "klickar" när jag går. Inte alltid, utan det kommer och går. Har det här någonting med reumatism att göra, eller är det något annat? Jag har inte stenkoll på olika hälsotillstånd, så alla funderingar och förslag är uppskattade!
lämnar en kommentar så jag kan följa tråden då jag själv upplever samma liknande problem 
Har du alltid ont i knäna eller är det när du böjer dem?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Ibland kan det börja värka om jag gått längre sträckor som när jag är ute med hundarna osv. Men oftast är det när jag böjer dem, eller när det är som värst, kliva upp på en pall då jag ska städa råttburen och behöver komma åt… Då blir det fruktansvärt obehaligt. 
Ont i knäna kan absolut bero på felställda fötter. Och även andra problem kan följa med detta.
Jag undrar om du har fått skor utprovade hos ortopedtekniker eller om du "bara" varit i ngn sportaffär eller nåt?
Jag tycker spontant inte att reumatisk sjukdom är det första jag tänker på när jag hör dig berätta. Kanske är det en föraning om något som kommer visa sig när du blir äldre, det vet man aldrig förrän man har facit i hand. Att jag skriver så beror på att jag själv haft diverse diffusa symptom, som jag nu i efterhand kan konstatera att det nog var då mina besvär smygstartade. Men det tog mig nästan 20 år till (och tre graviditeter) innan mina symptom blev så tydliga att man kunde ana sig till en diagnos.
Men om dina besvär inte ger med sig så är det väl bara att gå till en läkare och rådfråga!
Man kan få ont i fötter, knän och höfter om man går i fel skor. Om man har RA känns leden varm och dunkar även om man inte rör sig. Oftast är det värst på morgonen. Har man suttit stilla lång tid tar det ett tag innan man kommer igång. Det brukar kännas bättre efter en stunds rörelse och man är inte lika stel och öm.
Why is it that dinosaurs always die running?