Jag undrar..
Jag undrar om man inte måste ha någon i släkten som har Reaumatiska sjukdomar för att själv få det? Det är så att jag har börjat få värk, då och då uppepå mina händer i lederna och vid knogarna.(jag har haft värk och svaga handleder en längre tid nu tillbaka,men min läkare skickade mig bara till en sjukgymnast där jag fick köpa en sorts handledsskydd till högra sidan,handleden.Sjukgymnasten sa att jag var inte lika svag på vänster handled så jag behöver inget handledsskydd där.Men det brukar värka till i båda benen,handlederna och i knogarna och i lederna uppepå händerna då och då.Kan det vara Reumatiskt eller?
Det är möjligt,de brukar ta sänkan för att kolla om det är en pågående inflammation i kroppen till att börja med. Jag gick hela mellanstadiet med värkande handleder och på den tiden sågs det bara som växt värk.Flera år senare visade det sig vara reumatoid artrit. Så är du orolig tycker jag du ska ta upp detta med din läkare och få prover tagna.
Det behöver inte vara nån i släkten som har nån ledsjukdom för att du ska få det. Jag fick diagnosen psoriasis atrit för ca 1 års sen, men det finns ingen i min släkt som har det… Och just psoriasis atrit kan ju inte fastställas på något blodprov, utan den diagnosen får man efter olika tester och en grundlig undersökning… Så försök att få en remiss till reumatologen ( eller hur det stavas ). Lycka till!
Tack för svar.