Fotleder
Hej! Är ny på reumatism iFokus för att jag gärna hade lust att få lite råd och tips. Jag har sedan jag var liten, alltid haft, ont i fotlederna. Det är särskilt när det börjar bli lite kallare och på vintern. Jag kan även inte springa långt alls utan att det börjar göra ont och måste gå en bit innan jag kan springa igen och jag är en person som anstränger sig till sitt yttersta på gympa lektionerna, men kan inte det på grund av fotlederna. Jag har gått till olika läkare, har röntgats och allt möjligt, de har också sagt att jag inte har något reumatiskt, ingen vet något och kan inte lista ut vad det är. När mamma har sagt att jag har det till någon har flera nu först börjat säga ''aha, så det är något reumatiskt?'' så jag undrar om någon vet om det är något liknande?
Tack på för hand för allt! :)
Är du överrörlig? Stukar du fotlederna lätt? Har du ont på något mera ställe?
Med vänliga hälsningar
Chess
Nej jag är inte överrölig, snarare motsatsen till det. Stukar fotlederna lätt, det har alltid bara varit fotlederna så nej.
det är svårt att dra några slutsatser när det bara är fotlederna som är problem.
Vilken typ av läkaren har du varit hos? Ortoped? Reumatolog? Eller bara olika läkare på vårdcentralerna?
Det finns ju många olika reumatiska diagnoser och dessa kan även visa sig på lite olika sätt på olika människor. Några diagnoser visar sig på blodprov, andra gör det inte (en sån har jag, mina prover påstår att jag är frisk - och det är jag inte….).
Kanske är det dags att ta en ny runda bland läkarna. Kanske du springer på någon som har en teori som kan hjälpa dig.
Fötter och smärta i dessa och knän kan ju också ha att göra med dåliga skor eller att du går/springer fel och behöver ett bättre stöd för foten.
Exempelvis hade min son väldigt ont i knäna och nu med inlägg så känner han inte av det. Han hade sk. pronation av foten.
Pronation och supination av fötterna påverkar fotlederna, så det kan ju vara en sak att kolla upp.
Hoppas du blir bättre.