Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 3780 ggr
[NalaMeya]
0

Vad kan det vara?

Hejsan! Jag har lite frågor som jag hoppas att ni vill/kan svara på.

Det är så att för några veckor sedan märkte jag att mellanleden på mitt ena finger var liksom lite svullet. Liksom två "knölar" eller vad man ska säga på båda sidor om leden. Men jag tänkte bara att varför har jag inte sett det tidigare och lät mig sedan glömma det.

Men för ca en vecka sedan kom en till "svullnad" på samma finger men nu på ytterleden. Denna var betydligt större. När man drar med ett finger över denna "svullnad" känns det ungefär som att den delen av fingret har somnat, det liksom sticker så där… Nu började jag undra vad det var och frågade mamma, som självklart inte visste, men sa att det kanske är typ reumatism…?

Bara några dagar senare kommer ytterliggare en knöl fast på fingret bredvid. Skolsköterskan kollade på det men tyckte att jag skulle vänta och se var det tar vägen…

Nu har jag viss svårighet att böja dessa fingrar, framför allt på morgonen, och i vissa fall har jag även lite ont.

Tycker ni att det är något jag borde kolla upp eller vad tror ni? Vill kolla lite med er här inne som kanske har lite mer koll på sånt här.

(Visste inte om detta var rätt grupp men flytta gärna till rätt annars.)

AnnaLundin
0

Det är omöjligt att säga om det är reumatiskt eller inte. jag skulle nog säga att det är bättre att gå till läkaren och kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite. Men kanske avvakta lite till så att det inte är bara tillfälligt.

Chestnut
0

Avvakta i någon vecka och gå till vårdcentralen om det inte blir bättre, är i alla fall vad jag skulle ha gjort.

Med vänliga hälsningar
Chess