Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 12278 ggr
Maria-Bremert
23

Sulfasalazin

Jag har börjat med medisinen Sulfasalazin. Har ätit den i ca 6 veckor nu. Mina biverkningar började redan efter nån dag och då mådde jag illa i stort sett varje dag.. Efter ca 2 veckor försvann illamåendet, men fick huvudvärk varje dag.. Fick minska dosen och sedan testa att höja den igen. Men huvudvärken försvinner inte..

Är det nån annan här inne som har ätit Sulfasalazin och haft biverkningar utav den?? Hur länge isf har ni haft biverkningar??

AnnaLundin
0

Jag påbörjade en kur med Salazopyrin för några år sedan. Fick ett brev från läkaren några dagar efter första provtagningen, där jag blev uppmanad att genast sluta med dem igen. Mina levervärden hade skjutit i höjden på bara 2 veckors behandling med medicinen…

Maria-Bremert
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj då.. Min värden har hållt sig bra! Men jag vet inte hur länge till jag orkar stå ut med denna huvudvärken bara… Ska ge det en vecka till och sen får det nog vara bra med just denna sorten!

iml73
0

Ätit Salazopyrin sedan maj 2004 och känner inte av något och prover är bra, så det är helt klart olika hur vi reagerar på mediciner.

Jag är nog lite av en "plåtmage" även ätit Orudis Retard sedan -04 och jag antar att inte många fixar det.

Men cellgifter säger stopp, då kräks jag och mår pyton.

Hoppas du får något annat som fungerar för dig.

Ang. huvudvärken - du kanske skall kolla blodtrycket?

Maria-Bremert
0

# 3

Jag slutade med Salazopyrinen för ca 1 vecka sen, blodtrycker va bra! Så nu är jag tillbaka på Orudis Retard igen och så har jag fått kortison sprutor i den ena höften, så nu känner jag inte av den! Ska ringa och be att få kortsion även i den andra höften och hoppas på att det funkar!

Dom funderar på om jag ska få börja med cellgifts tabletten, men dom tycker att jag är för ung för det just nu. (Är 28 år)

Ayureda
3

Läskigt att höra om biverkningarna, det lutar åt att jag ska börja med denna medicin - prov tagits för några antikroppar å se att det är riskfritt att börja med. Psoriasis artrit har det (idag) lagt till som diagnos för mig, innan var det "bara" en reaktiv artrit.

Maria, har du fått testa andra mediciner? mvh Anna

AnnaLundin
0

#5 - man får väga fördelarna mot nackdelarna när man tar medicin. Är effekten tillräckligt bra kan man leva med lite biverkningar, så länge biverkningarna inte är så stora att det negativa överväger.

Hoppas det funkar för dig!

Maria-Bremert
0

# 5

Jag fick testa Orudis Retard och pronaxen innan jag testade Salazopyrin. Men dom funkade inte på mig…