Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 7845 ggr
Alex
0

Hur få läkare att undersöka?

Det här kommer nog bli ett ganska långt inlägg är jag rädd… Men kort sagt så har jag ingen som helst diagnos, men problem med lederna (och har haft sen 10 års ålder, är nu 22) och undrar hur jag ska gå till väga för att få en ordentlig undersökning av en läkare? Hittills när jag vart till läkare för ledproblem har de som mest klämt där jag har ont och sen skickat hem mig då de "inte hittat någonting".

Och för att ta den långa versionen så började det vid 10-års ålder, i knän och fotleder. Då spelade jag fotboll och ignorerade smärtan, vilket resulterade i att jag senare fick bli stöttad bort från plan när problemen blev värre, då jag hade för ont för att gå ordentligt själv. Var ju då till en läkare, som väldigt snabbt diagnostiserade det hela som växtvärk (minns jag inte fel så tror jag människan över huvud taget inte rörde vid mig). Slutade med fotbollen som 12-åring, då jag inte längre kunde springa.

Springa kan jag fortfarande inte, inte när jag tar i i alla fall. Då kommer jag ett par steg innan det "smäller till" (låter inget, men det kommer en blixtsmärta) i någon av fotlederna och sen kan jag inte stödja på foten på ett tag efteråt. Kan sitta i allt ifrån några minuter till flera timmar, beroende på hur illa det var. Småjogga ger oftast inte samma kraftiga smärta, så det klarar jag några steg längre oftast. Även knäna har gjort ont i såna lägen, men oftast inte i samma grad som fotlederna.

De senare åren har jag även fått problem med handleder och fingrar. Handlederna smärtar när jag använder dem, framför allt vintertid (brukar börja när höstkylan kommer). Detsamma gäller fingrarna som svullnar upp och börjar smärta kvällstid (är alltid värst på morgonen när jag vaknar), och jag får svårt att böja dem och kan inte knyta händerna. Den här hösten har det dessutom blivit värre än det varit innan, då jag börjat få svårt att greppa saker på morgonen. Gör ofta ont att hålla i en borste om jag borstar håret exempelvis, och imorse trodde jag att jag skulle tappa vattenkokaren i golvet för att jag inte orkade hålla den ordentligt.

Jag har ingen som helst aning om det är något reumatiskt, har dock fått höra från andra att det låter så. Just med kylan och så där… Men jag vet inte. Var till en läkare igen för några år sen, när det hade börjat i fingrarna och drog ju då upp alla ledproblem jag hade. Läkaren klämde på de ställena med problem och frågade om det gjorde ont. "Nej" blev ju mitt svar, eftersom jag aldrig vart öm. Läkaren sa då helt enkelt att "Då vet jag inte vad som är fel, för jag kan inte hitta något konstigt" och jag blev hemskickad.

Därav att jag inte uppsökt läkarvård något mer, känns som ganska bortkastade pengar. Men nu börjar det som sagt bli värre, och tänker det fortsätta så kommer det ju påverka mitt liv ganska rejält och det känns ju mindre roligt. Smärtan har jag lärt mig leva med, jag är ganska smärttålig och lägger mig inte och gråter för sånt direkt. Men svullna, smärtande fingrar som gör att jag knappt kan hålla i saker känns lite värre faktiskt… Så jag behöver helt enkelt hjälp med vart jag ska vända mig och hur jag ska gå tillväga för att faktiskt få hjälp med det här! Tar tacksamt emot alla tips ni har för att få en läkare att ta mig på allvar. Jag är inte den som bråkar mig till något heller, utan är mer försiktig av mig, tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Chestnut
0

Är du överrörlig/väldigt vig? Stukar du fotlederna ofta?

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
0

#1 Nej, väldigt vig är jag definitivt inte… Oskyldig Och helt ärligt tror jag aldrig jag stukat någon kroppsdel alls, mer än fingrar när jag spelat handboll. Har brutit kroppsdelar mer än vad jag stukat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Chestnut
0

Har du haft många frakturer? Är det så även bakåt i släkten att man bryter ben lättare än stukningar?

När det gäller läkare är det bara att ligga på… Säg att du vill utesluta reumatism (har du folk i släkten med det är det bra argument ihop med dina symptom).

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
0

Nja, fyra totalt. Båda armarna (nära handlederna), ett revben och ett finger. I de tre första fallen har det dock varit sprickor rakt igenom, men inget har legat fel, om nu det har betydelse? Sen skulle jag väl inte påstå att något av det varit några extrema smällar egentligen, mer än möjligtvis revbenet. Men jag har dålig koll vad som krävs för att ett ben "ska" gå av. Flört

Min mormor har reumatism, om någon annan haft det vet jag inte. Men det är alltså något jag bör nämna då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
0

Det är aldrig fel att nämna att det finns reumatiker i släkten.

Sen, om det är någon tröst för dig, så är det oerhört sällan, om ens någonsin, som jag har känt någon smärta när läkaren klämme rpå mina leder. Jag är inte ens svullen runt lederna, ej heller varm eller röd. Men jag har ändå en reumatisk diagnos - Psoriasisartit - eller rättare sagt, psoriasis artropati, eftersom mina besvär inte sitter just i själva lederna utan runt dem (ligament och sånt)

Det är dessutom så att det inte syns några som helst indikationer på mina blodprover att jag är dålig. Fast jag har nog haft tur och haft läkare som insett var problemet sitter, så att jag fått min diagnos.

Har du möjligen några hudbesvär som kan liknas vid psoriasis? www.pso.se

Alex
0

Tack. Glad Att jag skulle vara varm eller röd är inget jag har märkt heller. Och det enda som svullnar är fingrarna.

Inga hudutslag, det enda är väl att jag har ganska torr hud, men det räknas väl inte antar jag. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport