Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: reumatoid-artrit
Läst 8449 ggr
Järvedsullis
0

Vad göra när man är gravid?

Har precis hittat till dessa sidor och det känns skönt att ha en portal där man skriva och folk faktiskt vet hur man har det. Jag fick min RA diagnos i november 2010 efter en lång kamp att bara få träffa en reumatolog. Vi hade precis påbörjat en infertilitetsuredning och fick senare veta att vi skulle få göra en provrörsbefruktning. Så utifrån detta medicinerades jag och fick prova Embrel +  en del andra mediciner. Vilken lycka när man kände att man inte längre behövde 45 min för att komma igång på morgonen.

Så i juni var dagen inne då jag skulle avsluta hormonbehandlingen och bli gravid. Jag fick avsluta mycket av de mediciner som jag tagit bla Embrel. Idag tar jag bara alvedon och kortison. Än så länge berkar det som att våran IVF-behandling lyckades och att jag är gravid, kan inte vara lyckligare! Men min kropp tycker inte om att vara utan Embrel. Jag är inte lika stel som innan men det drar sakta men säkert mot det. Min läkare är väldigt bra och jag får ta kontakt med henne när jag behöver, men nu har hon semester.

Tänkte att det kanske finns några bra tips här som gör att min värk kan lindras utan att det är farligt för min bebis. Vi har ju ínte kommit så långt in i graviditeten än så man vill ju inte riskera något.

AnnaLundin
0

Jag har plockat bort samtliga mina mediciner när jag varit gravid, för att inte riskera att de påverkar fostret. Det gör givetvis att man mår sämre, men faktum är att efter ett tag har jag mått jättebra i mina leder medan jag varit gravid. Och det är inte alls ovanligt att man blir mycket bättre medan man är gravid. Jag har ju inte RA, men en av mina vänner som är ordentligt påverkad av just RA har mått riktigt bra som gravid.

Järvedsullis
0

Det låter ju inte alls illa. Det är bara att hoppas att min kropp också kan gilla att vara gravid. Nu är det inte så långt in på graviditeten så än hinner den ju kanske komma ikapp. Känns inte så kul att veta att mina mediciner kan påverka…

Det är bara att hoppas att de inte gör det och att jag kan få må bättre!

/ Ulrika

Anita81
0

Har du testat kyla? Om inte gör det! Jag har alltid en påse gula ärtor i frysen och det är faktiskt jätteskönt att lägga kyl omslag på en värkande led. Jag fick tipset på reumatologen på lassa. Håll ärtpåsen om leden ca 20 min. (sen är den inte direkt fryst längre) De sa till och me att man kan hämma en värkande led med hjälp av kyla!

AnnaLundin
0

#3 - det är väldigt individuellt om man blir bättre eller sämre av kyla resp värme. Själv blir jag jättedålig av kyla medan värme mjukar upp och lindrar min smärta.