Reumatism iFokus

Reumatism

Etiketts-l-e
Läst 14352 ggr
hus-musen
0

SLE och dåligt minne?

Tänkte bara höra om någon här har fått diagnosen SLE och har fått försämrat minne?

Har kikat runt lite, SLE är en sjukdom som stämmer in ganska bra, har även 3 kvinnliga släktingar på min mormors sida som har SLE. Problemet är att jag inte har någon kontakt med dem och den som stod oss närmast dog när jag var 2. (mormors lillasyster) Nån som kan ge lite klarhet?

Mitt minne har blivit katastrof, glömmer saker, förlägger saker om jag inte är fokuserad. Jag har inte varit glömsk och förvirrad tidigare. Finns det några andra sjukdommar som kan ge sämre minne?

Jag har pratat med en sköterska men hon kunde inte ge några bra svar eftersom jag inte har någon diagnos. Utan hänvisade till min läkartid nästa vecka.

Qui dormit, non peccat

Tessa713
0

Hej!

Jag ligger under utredning nu på någon slags autoimmun sjukdom, och SLE ligger nära till hands då min syster har det.

Även jag har fått problem med minnet (framför allt närminnet) och jag känner mig allmänt förvirrad ibland, och min syster säger att hennes minne är jättedåligt.

hus-musen
0

Ah en till på utredning =)

Ja det är närminnet som strular, men det kanske är något gemensamt för fler sjukdommar? Har ingen koll. Min läkare sa att det kunde vara ett symtom, men inte på vad. Så jag fick inte veta så mycket mer.

Qui dormit, non peccat

Chestnut
0

Det kan vara ett symptom på mycket. MS och andra neurologiska sjukdomar, vissa andra autoimmuna och samtliga tillstånd som innebär kronisk/daglig smärta.. Många med smärtor dagligen har sämre minne.

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenny40
0

Jag har haft SLE sen jag var barn. Jag fick min diagnos vid 9 års ålder.
Jag fick problem med mitt minne först för några år sedan, men jag tror inte att det har direkt med min SLE att göra.

När jag tappade minnet, jag trodde det var nåt allvarligt fel på mig, så jag sökte upp en läkare som gjorde en massa tester på mig. Men hon kunde inte finna något direkt fel. Men efter att jag hade berättat för henne att jag hade det jobbigt hemma o hade mått väldigt dåligt, sa läkaren att min minnesförlust med stor sannolikhet berodde på STRESS… inre stress. Ett trauma leder ofta till inre stress - -> och stress kan yttra sig på olika sätt, bl.a minnesförlust, värk i leder, skov m.m..

När jag var i tonåren… läste jag en artikel i SLE Bulletinen som fanns på den tiden, om just STRESS och SLE. Jag kommer inte ihåg allt som stod i artikeln, men det jag minns var att Sle och stress inte var en bra kombination. Eftersom stress kan utlösa så många faktorer. Så jag har lärt mig att så långt det är möjligt, att själv försöka undvika och styra över vissa moment i vardagen som lätt kan leda till att jag blir stressad. Ibland kan ju vissa saker dock vara oundvikliga, som man inte rår på. Jag har fortfarande problem med minnet i mellanåt. Men det blir genast mycket värre då jag utsetts för stress.

Jenny

Tessa713
0

Är fortfarande under utredning. Nu letar de visserligen samtidigt på fler otrevligheter men en grej som de funnit är att jag har ett högre värde av Ribo P och att det är ganska typiskt för SLE, så vi får väl se vad de kommer fram till.

Fick dessutom veta (fast det borde jag ju ha vetat med tanke på att syster har det, trodde dock inte att det kunde hända) att just det värdet utreds för i samband med att SLE sätter sig på centrala nervsystemet.
Och kan det sätta sig där, så antar jag att då är det nog inte konstigt om minnet får sig en törn också.

mae77
0

Även jag kan ha dålig minne. Men det jag vet att flesta till o med jag med SLE är ständig trött och det kan ju påverka minnet också, men samtidigt tror jag det måste ligga lite mer än så i det.

VirkLinda
0

Jag fick min diagnos för ett år sedan och insjuknade för ett och ett halvt år sedan, mitt minne är total katastrof och jag har även pratat med en annan tjej som upplever detsamma!!