Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 9179 ggr
Blance
9

Värkande händer & handleder

Jag har dagligen problem med mina händer och handleder.
Tex om jag håller i något för länge så kan det göra ont i händerna,
Eller om jag arbetar mycket med händerna så kan det värka i både fingrarna & handlederna.

Ofta så låser sig fingrarna på mig, Någon som vet om jag ska vara orolig för reumatism?

Hello, Im not Johnny Cash, and i dont walk the line !

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det verkar onödigt att oroa sig i onödan - varför inte ringa vårdcentralen och be att bli undersökt?

Det kan säkert vara orsakat av någon reumatisk sjukdom, samtidigt som det inte alls behöver vara det! Endast läkaren kan ge dig svaret!

Blance
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo jag vet, är för lat för att gå till läkaren helt enkelt .

Hello, Im not Johnny Cash, and i dont walk the line !

Järvedsullis
0

Jag skulle råda dig att söka upp en läkare. Det kan ta ganska många försök innan du kan få komma till någon som kan ge dig en diagnos, tyvärr.

Jag har så dåliga erfarenheter själv, så ta dig tiden. Det kan du ha igen.

/ Ulrika

Imasy
0

Precis sådär har jag också och har haft i flera år.

Har fibro diagnos men har väldigt ont i andra leder i kroppen också. Har gjort ett reuma prov som visade neg, och då kan läkarna inte ställa diagnos så länge det inte är positivt.

Däremot så har de sagt att jag KAN ha reumatiskt trots att provet visar neg, och att det kan ta flera år innan det visar pos.

Fattar egentligen inte varför man ens då ska göra provet?

AnnaLundin
3

#4 - den diagnos som läkaren inte kan ställa om reumaprovet är negativt är RA, dvs reumatoid artrit. Det finns flera andra reumatiska diagnoser man kan ha utan att reumaprovet är positivt.

Och det är oerhört frustrerande när läkarna snöar in på just RA och glömmer bort alla de andra. Jag var också neg på reumaprov när det togs för rätt många år sedan och jag haltade vidare på mina oooonda fötter, tills jag av en slump hittade info om den diagnos jag har nu - jag frågade helt enkelt läkaren om jag fick presentera min teori om vilken diagnos jag hade….

Imasy
0

Tack, då har vi lärt oss något nytt :)