Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: övrigt-ot
Läst 3967 ggr
Jenny40
0

Reumatiker med HELLP i samband med graviditet?

Hej!

Jag har SLE och när jag för 8,5 år sen var gravid med mitt första o enda barn hittills, fick jag ett skov i samband med graviditeten.

I graviditetsvecka 26 fick jag havandeskapsförgiftning - preEklampsi och som följd på det HELLP. 
Vilket innebar pga alldeles för lågt tromosytvärde, hög sänka, kramper,  förhäjda levervärden och högt blodtryck fick ta akut kejasrsnitt i vecka 27+3. 
Direkt efter förlossningen hamnade jag på IVA och blev liggandes där i en vecka och drabbades av en förlossningspsykos.

Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv, som jag gjorde då! 
Min sons pappa o jag skaffade inga fler barn.. vi gick skilda vägar istället, pga av min rädsla för att bli lika sjuk igen om jag skaffade fler barn.

Men nu har det gått 6 år och jag har varit ensamstående mamma undertiden, tills för ett år sen då jag träffade min blivande man.
Han har inga egna barn men skulle gärna vilja ha. Jag har pratat med honom om min SLE och att jag fick HELLP 2002.
Han säger att han gärna vill ha barn med mig, men det känns inte viktigt för honom om det skulle påverka min hälsa eller finnas fara för mitt liv. Han tycker att jag själv måste ta ställning till om jag vill försöka eller inte. Och jag har tänkt och funderat mycket… 

Är visserligen inte pur ung längre, har nyss fyllt 40 år och det har gått några år sen sist. Jag räds lite över tanken på hur jag mådde sist, men har läst lite om 'friska' personer som också haft HELLP o som skaffat fler barn. Att risken är stor att man får HELLP igen, men oftast i lindrigare form andra gången än första. Så jag är lite velig… skulle gärna vilja ha fler barn.

Jag undrar nu om det är någon här med SLE eller annan reumatisk sjukdom, som haft HELLP (Hemolysis Elevated Liver ensymes Low Platelets) i samband med graviditet?

Berätta gärna om ni vill om hur det påverkade Er och om Ni skaffat fler barn, hur det utvecklade sig andra graviditeten osv..
Vill så gärna komma i kontakt med andra kvinnor med en reumatisk diagnos och som fått barn.

Jenny