Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettmediciner-och-behandling
Läst 11548 ggr
malinbl
1

Humira?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej

Jag har Reumatisk Atrit som blivit betydligt värre. I februari började jag med det biologiska läkemedlet Humira och inväntar fortfarande resultat. Har fortfarande jäkligt ont i leder men min sänka har gått ner och jag har sluppit mycket av tröttheten och orkeslösheten.

Är orolig att denna medicin inte hjälper. Reumatologen trodde jag skulle bli symtomfri efter någon månad och nu har det gått tre månader sedan jag startade. Läkaren/sköterskorna säger nu att jag måste ett halvår innan vi kan utvärdera om det hjälper.

Finns det någon därute som har erfarenhet av Humira?

Kram

iml73
0

Första biologiska läkemedlet jag fick var Humira och jag hade effekt efter 2 veckor. Då kände jag att det började vända.

Jag hade då varit sjuk länge och provat medicin på medicin och inget hjälpte. För mig var det underbart med Humira. Ett halvår senare var jag tillbaka på 75 eller om det var 100 procent på jobbet. Sådan skillnad var det!

Dock tappade jag effekten efter 3 år (eller om det var svininfluensavacinet som gjorde det) Har nu Enbrel.

malinbl
1

Hej…

Låter helt underbart. Nu har det gått ytterligare några veckor och jag börjar känna mig mycket bättre - kanske också beroende på värmen men framför allt hoppas jag på Humira.

Har också funderat på svininfl vaccinet. Har mått väldigt dåligt efter den sprutan…

Får jag fråga hur mycket värk mm du hade innan de biologiska läkemedlet och hur mår du med din nya medcin idag? Tar du bara Enbrel?

Så skönt o komma i kontakt med andra som samma diagnos.

Kram Malin

iml73
1

Från januari 2004 till april så gick det fort, det började med ett finger och en handled, sedan fötterna och i april knät.

Innan jag började med Humira hade jag inflammation i händer, fötter, tår, handleder, fotleder, knä och axel. Jag hade jättesvårt att gå och stå, så fruktansvärt ont och mer ont kvällstid.

Jag började med naproxen - hjälpte inte ett dugg. Fick sedan Orudis retard och sedan salisyperin när jag kom till reumatolog i maj 04.

Att jag var bättre på förmiddagen beror på att jag hade Orudis retard också som är en depåtablett, smärtstillande och inflammationsdämpande. Den tog jag på kvällen och den räckte inte 24 timmar utan kanske bara 16 och därför hade jag så mycket ondare på kvällen, usch hemskt!

Jag kom knappt ur soffan kvällstid, att gå till övervåningen för att lägga mig var hemskt. Jag kunde inte gå ner på toa nattetid utan först på morgonen hade orudisen kickat in så jag kunde röra mig lite mer.

Jag har sedan start haft Salisyperin och Orudis Retard, sedan Plauqneil. Dessa tre mediciner äter jag fortfarande.

Innan jag fick Humiran provade jag Metrotrexiat och Sandimun, inget av dessa hjälpte. Sedan fick jag humiran och livet vände och kom tillbaka, så gudomligt skönt det var!

Sedan hösten 09 tog jag influensasprutan och blev sedan sämre och sämre i knät och handleder. Pga smärtan i knä felbeslastar jag och får ont i vänster fotled. Fick då testa att ta ebetrex (metrotrexiat i injektion) sänkan sjönk lite men jag blev så trött och illamående.

Sedan bytte läkaren Humira mot Enbrel och sänkan och blodvärdet blev bättre, efter kortison blev även fotleden bra. Knät har spökat hela tiden men det säkert också i och med att jag hade lösa benbitar mm i knät, det är förstört.

Jag blev alltså bättre igen av Enbrelen, det märker jag nu när jag inte fått ta den på flera veckor pga att jag gjort en artroskopi i knät förra veckan. Pga att jag inte tagit sprutorna har fotleden svullnat upp och gör ont igen, höger handled/hand fungerar inte fullt ut, får jätteont och även vid tumbasen. Har haft känningar i vänster hand också och även i mitt "friska" knä. Fick veckan innan op även sluta med orudisen och då var det värre.

Nu är det fotleden och handled/hand som inte är bra. Snart får jag börja med Enbrel igen och jag väntar att Reumatologen skall ringa så jag får komma in och få kortison i fotled och handled.

Hoppas du blir hjälpt av Humiran och att det vänder fullt ut för dig också. Visst helt smärtfri blir man inte då lederna tyvärr blir förstörda pga sjukdommen och de inflammationer man haft.

Sedan vänjer man sig med smärtan, man tål mer och mer.

Har du bra och stark mage och inte har orudis retard, då skulle jag höra efter om du inte kan få den, den är bra :)

Hoppas du blir bättre :)

/Maria