Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 5340 ggr
Lamina
0

Är jag sjuk..? :o

I morse vaknade jag med den gamla vanliga värken i fingrarna. Jag har vant mig vid den nu och bryr mig liksom inte längre. Men i morse var det annorlunda. Normalt brukar det göra lika ont i båda händerna och gå över efter ett tag, idag gjorde det föjävligt ont i vänstra handen, och det gick inte över… När jag tillslut tog mig en titt på handen (konstigt att jag inte gjorde det tidigare) vart jag chokad. Två av fingrarna var så svullna vid lederna att dom liknade päron! Jag sköljde dom med varmt vatten och smörjde in med tigerbalsam, och efter några timmar var svullnaden borta och fingrarna kändes som vanligt igen. Fast nu var det inte som vanligt. För mitt ena finger ser fortfarande helt missbildat ut och har dessutom vridigt sig lite. Och jag kan fortfarande inte böja fingrarna helt utan besvär…

Jag skrev om det på FB och fick svar av min faster (som haft reumatism i bra många år nu) att jag skulle gå till doktorn genast. När jag visade fingret för mamma sa hon att det helt klart såg ut som reumatism. Hon vill också att jag går till doktorn.

Men jag vill inte tro att det kan vara reumatism, jag känner mig ju inte särskilt besvärad av det! Visst, jag brukar ju ha ont i fingrarna och ibland även fötterna på morgonen. Ibland så mycket att det blir jobbigt, rent ut omöjligt att gå, men det går ju över! Tycker inte jag har haft det särskilt länge heller. Hade liknande problem i våras/sommras, och då var det så illa att jag ibland inte kunde knyta skorna. Och vissa mornar hade jag så ont i fötter och knän att jag fortfarande inte riktigt kan förstå hur jag tog mig ur sängen. Men precis när jag hade fått så nog att jag var redo att gå till en doktor (ska mycket till för det) så gick det över. Nu har det kommit tillbaka, men jag vet inte sen hur långt tillbaks. Sen nyår har jag haft så jäkla mycket skit (någon form av förkylning/allergibesvär, hosta, huvudvärk och rejält halsont vissa mornar/dagar) att jag knapp vet vad som är vad längre. Men jag kämpar på, för om jag inte låter det vara till besvär kan det ju inte göra mig illa, eller nått sånt…

Jag har läst på lite om reumatism, men förstår inte mycket av dom symptom/kriterier det står om. Allt jag vet är att jag har ont varenda morgon och att alla jag har pratat med säger att det antagligen är reumatism. Men det är just det att jag bara har ont, det är väl ändå mer än så när det kommer till reumatism? Jag hoppas och tror att det kan vara nånting annat, men vad skulle det vara? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom du har det i släkten så bör du absolut kolla upp det, även om du inte är särskilt besvärad av det för stunden. Ju tidigare rätt behandling kan sättas in, desto bättre är långtidsprognosen!

Bättre söka läkare en gång för mycket än för lite, när du har så tydliga symptom!!
Det är lite strutsmentalitet att "kämpa på, för om jag inte låter det vara till besvär kan det ju inte göra mig illa, eller nått sånt", för man anpassar sig oerhört lätt efter sina nya förutsättningar och förtränger det man kunnat göra tidigare. Och plötsligt är du så dålig att lederna är deformerade och du är långt mer handikappad än du behövt vara om du inte hade ignorerat problemet, utana tt du egentligen märkt hur det gått till!

Får du bromsmediciner så kommer detta fördröjas betydligt och du får ett mycket bättre dagligt liv, utan att behöva anpassa bort en massa för att det gör ont, är stelt eller svullet….

Lamina
0

Faster är ju ingift, så tror inte det finns i släkten. Å andra sidan känner jag nog inte till ens hälften av pappas släkt, så vet ju inte mycket om vad som finns/kan finnas där.

Men jag ska gå till en doktor, ville mest bara veta vad ni som är experter på dethär har att säga först. Tack för svaret! :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

oavsett om det är reumatiskt eller inte så behöver du ju få ett svar på det…