Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 9236 ggr
[YlvaP]
0

Ryggvärk

Har sedan jag var 15 år haft ont i ryggen, det pga en skada när jag hade simträning. KOm alldeles för snabbt in mot väggen och bedömde avståndet helt fel så jag var närmare än vad jag trodde så ryggen trycktes ihop. Simmade på i 8 veckor till innan jag vilade.

Med 4 gravidieter och 3 barn och ingen träning på 14 år och en massa viktuppgång har gjort att jag har ont i ryggen konstant. Vaknar varje morgon med ryggvärk. Klarar inte av att någon ligger bredvid mig men varje natt kommer minstingen och ibland mellersta tjejen och lägger sig bredvid mig. Vill inte säga nej till mina älsklingar. (Märker oftast inte att dom kommer heller).

Jag klarar inte av att träna för det gör sjuhelsikes ont. Det är längst ner i svansken som det gör ont och jag kan knappt röra mig nu. Äter massor med smrtstillande men inget hjälper. Vet inte vad jag skall göra längre. Smärtan har spridit sig till höfterna och knäna samt axlarna och fingrarna.

Vet inte vad jag ville med detta inlägg men jag ville skriva av mig i min smärta jag har just nu. Nådde knappt ner till duschgolvet nyss för att plocka upp schampoflaskan.

[SvenA]
0

Det låter i alla fall inte som något reumatiskt det låter mer som neuropatiskt

Jag tror nog att du ska försöka komma till en neurolog för utredning

Det kan vara spinal stenos eller någon annan neurologisk sjukdom

Du måste i alla fall låta en läkare titta på dig

för annars är risken stor att du fastnar i smärtproblematiken

[YlvaP]
0

Jo det är sant, jag borde gå till en läkare. Var till en sån för flera år sedan men fick bara en remiss till sjukgymnast. Pga ryggen fick jag inte teckna en sjukvårdsförsäkring när jag flyttade hit till Åland.

[SvenA]
0

Det är lika dant här du får inte en sjukförsäkringg om du har ett funktionshinder

[YlvaP]
0

Hmm trist det där. Rynkar på näsan

[SvenA]
0

så har det alltid varit

Chestnut
0

Har man utrett ryggen med röntgen, MRT eller liknande? Vad är det mer exakt för någon skada du fick?

Tycker att det låter lite knepigt att du får så stora problem nu men klarade av att fortsätta simma i åtta veckor efter det hände Obestämd Är du helt säker på att ryggvärken nu hänger ihop med skadan?

Med vänliga hälsningar
Chess

[YlvaP]
0

Nä ingenting har gjort. Egentligen kunde jag inte simma utan jag fick träna benen men inte armarna för det klarade jag inte av men inte var det bra inte.

Jag tror att det är skadan som orsakat att ryggen blev ihoptryckt men helt säker är jag inte men jag har haft problem sen den dagen då jag skadade mig. Har inte kunnat stå och diska tex eller bära tunga kassar. Det spänner i svanken och gör ont.