Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: okänd-diagnos
Läst 12164 ggr
Cindy
0

Bör jag söka utredning?

Nu börjar min ständigt vandrande muskelvärk bli värre och värre. Jag har ont i handlederna, hela armarna, nacke och mellan skuldrorna, käkmusklerna, ryggslut och höfter, och från rumpan ner till vaderna i fallande grad.

När jag var yngre blev jag sjukskriven för "musarm" och "tennisarm" när jag jobbade med städning, och detta precis när mitt första svåra endometrios-skov bröt ut.

Nu har jag sedan 2,5 år sedan ett nytt svårt skov (de ca 7 åren mellan skoven hade jag ständigt ont men hanterbart). Min medicinlista är extrem dos Provera (gulkroppshormon), Orudis Retard, Dolcontin, Omeprazol och Temgesic vid behov.

Muskelvärken vart under ett år lindrad tack vare medicinsk laser, men den har jag inte längre råd med och sedan jag slutade (några månader sedan) har värken förvärrats och spridits.

Min mormor dog 67 år gammal av sin SLE. Min husläkare har hittills viftat bort min oro för att jag skulle ärvt hennes sjukdom, eller att jag har någon annan reumatisk sjukdom. Senast mina handleder värkte enormt sökte jag hjälp, och hon skrev bara remiss för att utreda karpaltunnelsyndrom. Innan jag fick tid så vart värken minimal, så dumt nog struntade jag i den, men nu är värken åter tillbaka i full styrka, och som sagt dessutom över hela kroppen.

Hur jag skulle må utan Orudis och morfinet vågar jag inte ens gissa. Min endometrios (och adenomyos) är av läkarna ansedd som ovanligt svår med tanke på hur små härdarna är. Nu börjar jag undra om endovärken och muskelvärken på något sätt hänger ihop.

Visst kan det vara så enkelt att värken orsakar att jag snedbelastar och spänner mig, vilket leder till muskelinflammationer, men jag vet faktiskt inte.

Har märkt att värken blir värre nu under vintertid, och har även sedan tre-fyra månader stora utslag på vänster ben (den sidan av nedre delen av kroppen som värker mest).

Jag är rådvill! Någon som har några idéer om vad som pågår?

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Det är inga avancerade prover man behöver ta för att utesluta reumatiska tillstånd i stora drag så jag tycker absolut att du ska be om att få lämna de blodproverna (sänka, reumatisk faktor och ANA). Visst finns det reumatiska sjukdomar som inte syns på blodprover men då har man ju i alla fall uteslutit lite…

Är du överrörlig? Haft värkproblematik innan endometriosen?

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Blärf, ännu mera tjafs att vänta med vården då… *suuuck*

Nej inte det minsta överrörlig, tvärtom stel och ovig…

Jag kan ärligt talat inte minnas om muskelvärken fanns där före endon, jag har ändå dragits med sjukdomen sedan jag var 17 (dvs över ett årtionde). Men visst har jag alltid haft ömmare muskler än kompisarna, och mamma och jag brukade ge varandra massage.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#2 Med tanke på din hormonbehandling så tycker jag verkligen att du ska få bentätheten mätt med. För Provera/Depo-Provera i "normala" doser kan ställa till det vid längre tids behandling, vad gör då inte din ovanligt höga dos? Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Jag har gjort två bentäthetsmätningar, den ena för ca 15 månader sen visade normalt skelett. Den andra för 2-3 månader sedan vet jag faktiskt inte, eftersom svaret gick till den som remitterade mig och han är inte min läkare längre. Har tänkt begära ut journalen länge nu, dags att göra det!

Vänliga hälsningar
Cindy