Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettokänd-diagnos
Läst 6864 ggr
Asfalt
0

EDS någon?

Har varit till reumatolog igen. Det finns inga tecken på reumatism.

Däremot ska jag till Uppsala och utredas för EDS.

Någon här som har det? Prognos för framtiden?

MarHai
0

Jag har EDS. Är väldigt överrörlig, har varit det i hela mitt liv. Värst är det med knäna, det finns inget "stopp" på hur mycket jag kan böja de bakåt. Har tack vare det fått mycket problem med knäna.

Här är en artikel om EDS.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Chestnut
0

Jag har också EDS. Vi är ett par stycken med EDS/under utredning inne på skuggfolket.ifokus! Glad

Har överrörlighetstypen och stora problem med knän, armbågar och magen framförallt… Problem med övriga kroppen med men det är det mest framträdande just nu. För mig har smärtan blivit värre med åren (va "frisk" fram tills för ca 3 år sedan då ett knä började att strula). Övriga familjemedlemmar med EDS har relativt små problem.

Men det är så olika hur pass stora problem man har så det är OMÖJLIGT att säga hur sjukdomen kommer att påverka just dig.

Med vänliga hälsningar
Chess

umbra55
0

jag är vägledare och har en elev med denna sjukdom. Hon vill gå Idrottsgymnasium- fotboll.

Jag är tveksam till hennes val, men ska jag avråda henne?

Chestnut
0

#3 Min åsikt är att det är en sak hon måste ta upp med läkare+sjukgymnast. Endast de kan avgöra hur lämpligt det är i just hennes fall.

Beroende på typ av EDS och svårighetsgrad så är det olika hur mycket man fixar… Men är hon aktiv inom fotbollen utan problem (på lite högre nivå och spelar regelbundet) så bör inte sjukdomen vara skäl till att inte läsa idrottsprogrammet.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

Jag har också EDS Glad

#3 Jag har spelat fotboll i många år trots mina besvär, och jag skulle faktiskt avråda henne. Tyvärr. Jag skadade mig fruktansvärt stup i kvarten, i synnerhet när man kom upp i nivå. Att kombinera detta med skola kan göra att studierna blir lidande av eventuella besvär.

Men det beror även på hur hon har besvär, har hon stabila fötter, knän och höfter så kan det kanske fungera.

umbra55
0

Tack för hjälpen!

Jag ska visa henne på era svar, så får hon tänka-och besluta- själv.