Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettallmänt
Läst 11834 ggr
hjartelyckanskaniner
0

Hur vet man?

Finns det fler symtomer på reumatism mer än ont i lederna?

Min mormor dog utav reumatism vid unga år. Vet inte hyr ung hon var då mamma inte vill prata om det. Hon bytte ut varenda led i kroppen enligt mamma. Nu har mamma svårt att röra sig och kan knappt öppna någonting som är låst. Tex mjölkförpackningar med kork. Men inte nog med det så har hon exem som satt sig i knogarna? Därav har hon svårt att öppna mjölkförpackningar.

Min syster har även hon svårare att röra sig.

Jag rider och efter ett ridpass så får jag så fruktanstvärt ont i knäna. Ingen träningsvärk eller så utan det känns i knäskålen. Inte nog med det så kan jag knappt hålla i tyglarna och därav får hästen långa tyglar och det är svårare att rida de i form. Mina handleder gör ont, armbågarna gör kupiöst ont vissa stunder och det strålar ner i underarmen. Sen så är mina axlar förstörda efter 9 års hårdtränande i simgruppen. Men det som gör mest ont är vissa stunder då jag ska dra upp byxorna eller dra ner träningbh:n och det känns som om ena benet i armen hoppar ur led och man sen får rätta till den. Det gör fruktanstvärt ont.

Kan detta vara reumatism? Då mamma jobbar så mycket och jag har mycket att göra i skolan så har vi inte hunnit eller orkat gå till en läkare så tänkte höra vad ni säger?

Är det som så att det blir värre och värre med reumatism eller hur är det?

Är tacksam för svar!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

AnnaLundin
0

DIn inledande fråga är "Hur vet man?" och det bästa svaret på det är att gå till läkaren och göra de undersökningar som behövs. Ibland får man inte svaret där heller.

Det kan alldeles säkert vara någon form av reumatisk sjukdom både du och din mamma har (systern också), men det behöver inte vara så. Så därför tycker jag, som sagt, att ni ska börja med att kontakta läkare.

hjartelyckanskaniner
0

#1 Okej, tack för ditt svar!:)

Mvh Emma

[Tassy]
0

jag blir lite fundersam, reumatism i sig självt ska väl inte vara dödligt?

exem som har satt sig i knogarna. Det + övriga besvär leder mina tankar till psoriasis artrit?

Jag säger som ovan, ta er tiden och gå till läkare med detta.

hjartelyckanskaniner
0

#3 Min mormors kropp orkade inte mer efter att ha bytt ut varenda led i kroppen. Det måste ju vara jobbigt för kroppen.

Vi får boka en tid när vi är lediga:)

Mvh Emma

[Tassy]
0

#4 ah det förstås, följderna med tunga sjukdomar brukar ju vara desto värre. Rynkar på näsan

hjartelyckanskaniner
0

#5 Jag vet inte hur gammal hon blev men hon hade aldrig arbetat, inte ens hemma. Så morfar jobbade 100% och fixade allting hemma. Så säkert därför han fick problem med hjärtat och dog vid 70 års ålder. Farmor hade problem med andningen. Vet inte vad sjukdommen heter men man andas jättehögt. Väldigt störande då pappa också har det och han jag inte andas tystare. Men sen var hon jättesmart (ironisk) och rökte en massa när hon hade problem med andningen. Så hon tog dö på sig själv. Farfar vet jag inte vad han dog av. Jag har bara träffat min morfar och han dog när jag var 6 år gammal. Man förstod ju inte så mycket då att morfar aldrig kommer att komma tillbaka. Jag kommer bara ihåg att mamma grät när sjukhuspersonalen ringde och sa att morfar hade dött och jag försökte trösta henne.

Mvh Emma

[Tassy]
0

Ojdå, beklagar Rynkar på näsan

Men med rätt vård i tid så ska det förhoppningsvis inte gå så illa, tänker på att du verkar vara ung och det finns bra reumatiker-mediciner Glad

hjartelyckanskaniner
0

#7 Jag har ju inte upplevt hur de var så vet inte om det är bra eller dåligt att inte träffa de. Farmor var väldigt sjävlisk har jag hört. Fanns det mat till en person så åt hon upp allt istället för att dela till barnen. Hade hon levt nu så hade jag bara stört mig. Exakt så är min faster som även är min fadder som det kallas numera. Hon har varit här en gång under 18 år. Hon bryr sig inte det minsta av det hon har gett sig in på. Skulle mina föräldrar dö i en bilolycka imorgon så kommer jag vägra att flytta till henne. Kommer kämpa som bara den för att få rätten att bo på ett eget ställe eller bo hos någon av mina syskon. Hon är så fruktanstvär som människa.

Jag är 18 år gammal. Så jag är inte jätte ung men inte gammal heller, hehe:).

Men det värsta jag kände i benen var igår. Efter typ 5 minuter på vår supersega häst (welsh cob) så gjorde det något fruktanstvärt ont i knäna. Ingen träningsvärk eller så utan det kändes som om det var inne i knät eller något. Sen blev det ju inte bättre av att ramla av 2 gånger. Första gången på huvudet (har hjärnskakning och bula) och sen satte jag mig på hindret och tog ju såklart i med handen för det är ju en reflex. Dumt gjort! Gjorde inte så värst ont i handleden men axeln och sen muskeln på överarmen. Är som när man krockar. Man får ju inte ont i kroppen utan i huvudet för det är det som får ta smällen eftersom huvudet inte sitter fast med något. Så var det med min axel. Jag har bara ont i muskeln på utsidan av armen. Vet inte vad den muskeln heter.

Mvh Emma