av att knäcka fingrarna?
hej :) mina kompisar säger att man kan få reumatism av att knäcka fingrarna och att dom kan bli snea och blablabla. är det sant?och vad är det som händer i fingrarna när man knäcker? :/ lite konstiga frågor men jag har gjort det sen jag gick i 3:an och nu går jag i 8:an ;)så blir liksom lite orolig

Vad menar du med att "knäcka" fingararna? Bryter du dem på något sätt? Varför "knäcker" du fingrarna?
Det kan inte ge reumatiska sjukdommar
Det är själva leden som låter när du böjerdem sidledes
#1 nej inte bryter :) en vana som aldrig går bort:/
#2 är det farligt?
Har alldrig hört att det skulle vara farligt på något sätt
Många håler på ned detta och det är mest omgivningen som lider avdet dom dom tycker att det låte illa
Men visst kan man sluta med det det är bara en ful ovana man lägger sig till med så det beror helt på en själv om man verkligen vill sluta med detta

Jag begriper fortfarande inte vad du gör när du "knäcker" fingrarna. Du får försöka beskriva hur du gör. Annars kan man inte svara.
Vedebörande tar tag i ett finger ock böjer det i sidled eller drar lite i det och då hör det en knäppning
Unhgefär som man kan höra från ett knä emellaåt
#5man kan göra på olika sätt. typ dra i det eller böj det bakåt eller frammåt :)

Jag lyckas inte alls få mina fingrar att "knäppa" över huvud taget och inte är det någon i min bekantskapskrets som böjer eller vrider sina fingrar så att det knakar, så nåt vanligt är det väl inte.
Jag håller förstås med SvenA att man inte skaffar sig reumatism genom yttre åverkan. Det är en sjukdom i cellerna, ofta ärftlig.
Däremot kan man skada sig genom långvarig nötning så att man får värk i olika leder. Monotona arbeten, förslitningar och överbelastning är vanliga exempel. Nu anses det troligt att många kommer att få värk i sina tummar genom att använda dem på mobiltelefon, iPod etc. Det lär ska vara mindre riskfyllt att trycka ned tangenter med fingrarna. Betrakta tummen som en gripklo.
#8 vet inte om alla kan direkt knäcka fingrarna xD okej då vet jag
#8 Det ärvanligt med fingerknäckande, mendet låter hemskt! 
Många tycker att detär kul att "skrämma" andra med detljudet. Alla kaninte göra så, men väldigt många.
#10 asså jag gör inte det för att skrämma andra hehe det har blivit en vana :)
Många gördet, absolut inte alla.om man gör dethela tiden , så kanske det är ettnervöst beteende. Och nu säger jag inte att DU är nervös..:-)
Att knäcka sina fingrar kan öka risken för att få artros i dem senare i livet, då det nöter på lederna onödigt mycket. Sedan vet jag inte om det är en skröna, men det sägs att ledvätskan kan försvinna om man knakar mycket, och då blir fingrarna stela och onda med åren.
Samma sak gäller för alla knakiga leder. Har man mycket besvär bör man kanske ta reda på om man är hypermobil (överrörlig).
Själv har jag extrema besvär och lider av ehlers danlos syndrom. På mig knakar det i princip överallt och många leder hoppar "ur led".
#12 haha nä jag är inte nervös kan ju bli det ibland men då knäcker jag inte fingrarna :)
#13 ja har också hört något om ledvätska.jag är nog en aning överrörlig för kan ta ner min handled typ ända ner till armen. eller man kanske ska kunna det?
#14 Nej då är du (rejält)överrörlig där.
Det är väldigt vanligt att man är överrörlig i en eller annan led, men när de börjar bli många och man får besvär (smärtor etc.) så kan det vara idé att kolla upp det.
Ca 30% av alla tjejer är överrörliga naturligt, utan att det är något fel. Däremot är det ovanligt att killar är det.
Du kan snabbkolla lite själv över hur rörlig du är med hjälp av beightonskalan
Kan du stå med raka ben och böja dig fram och lägga handflatorna i golvet? = 1 poäng
Kan du böja upp lillfingrarna över 90 grader med handflatan platt i bordet? = 1 poäng per finger
Kan du översträcka knäskålarna åt fel håll? = 1 poäng per ben
Kan du översträcka armbågarna åt fel håll? = 1 poäng per arm
Kan du böja ner tummen så att den nuddar underarmen? = 1 poäng per hand.
För att man ska räknas som överrörlig så har man minst 4p, har man smärtor i kroppen också så kallas det för hypermobilitetssyndrom, och minst 5p + smärtor +en del andra besvär så handlar det om ehlers danlos syndrom. 
hahahah ! kan böja alla fingrarna över 90 grader och lite mer och kan böja tummen till underarmen och handflatan mot underarmen.kan också överaträcka armarna lite.oj då är nog lite överrörlig.kan inte lägga händerna mot golvet med raka ben men har kunnat för gått på gymnastik i 5 år förut och då kunde jag vrida och vända på mig lite hur som helst
Har du någon annan problematik tro? Så som smärtor, får lätt blåmärken, sår som är svårläkta, jobbig mens, strulig mage eller något sådant?
#17 nepp ingenting :)
så skönt 
japp :)