Kallad till MRT-röntgen
Jag fick en kallelse idag, för röntgen av käklederna. Det har jag varit på förut, men då var det en maskin som snurrade runt huvudet. Jag har aldrig gjort en MRT förut, det låter läskigt när man läser om det …
"under undersökningen kommer du att ligga på en undersökningsbrits i magnetens tunnel, som har en diameter på 60 cm. Under provtagningen kommer du att höra ett kraftigt bankande ljud. Ibland måste vi också spruta kontrastmedel i ett blodkärl i armen och därefter ta fler bilder."
Jag blev hemskt nervös när jag läste det, jag som hatar höga ljud och trånga utrymmen 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag har gjort en MRT, dock av knä och det var inga problem. Det lät en hel del, men man fick ha hörlurar och lyssna på musik under tiden (vet dock inte hur det är när man ska ta bilder av käken). Man har en knapp man kan trycka på om det skulle vara något och personalen frågade med jämna mellanrum om det gick bra. På min lapp innan stod det också om kontrast vilket jag slapp vid undersökningen.
Hoppas att det går bra!
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack :)
Jag hoppas jag slipper sprutan, och att det går fort. Men det står att det tar ca 30-60 minuter
Och jag hoppas att röntgen går bra, för jag har fått mer och mer problem med käkarna under senaste året..
Solbackens kaniner
#2 För mig tog det drygt 50 minuter. Men det kändes som max 20 min!
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har oxo gjort MR och ska gör igen i sept på bröst-ländrygg.
Det gick till som Chestnut säger, och jag slapp oxo kontrast.
Men nog tyckte jag det var lite läskigt, känner av lite klaustrofobi…Just att det dunkar så högt är läskigt, men som sagt, de har hela tiden koll på en..
Det kommer att gå bra 
Jag hoppas det går bra, men kommer nog vara rätt så skakig då 
Solbackens kaniner
Det är de vana vid att folk är oroliga och jag kan lova dig att du inte behöver få en spruta då det är en led de är intresserad av
Kontrast ges i regel bara vid röntgen av de inre organen
Det kan kännas lite varmt när man tar plåtarna men det är inget farligt det heller
Så du kan vara helt lungn det kommer att gå hur bra som helst
Att det skulle kännas varmt fick jag höra av sköterskan som skötte MRT'n när jag var där. Blev tvärtom för mig, låg och frös. Så det är nog olika.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag upplevde värmen väldigt tydligt när jag var där för ryggen
Jag har gjort flera stycken och tycker det är fruktansvärt.
Ska tillägga att det var upp till 2 timmar jag låg med och utan kontrast så det är nog skillnad kanske.
Be om lugnande innan om du tycker det är otäckt.
Det går super med det.
Låter länge med nästan en timma för en käkled.
Det är ett standardbrev de alltid sänder mär man blir kallad så det ska man inte ta så hårt på

om du har svårt för trånga utrymmen, marhai, så föreslår jag att du ringer upp dom och ber om lugnande i samband med MRT.
Jag gjorde den åter, nu i veckan och spände mig så otroligt (pga. oro osv) så det hade aldrig funkat utan stesolid som dom sprutade in.
Men de behöver ha en läkare på plats då (ifall något skulle krångla) så bara se till att ringa upp dom så skall du se att allt gå bra.
Ett tips till alla som har samma rädsla: Be dom att täcka för ögonen.
På mig tejpade dom fast en pappers-handduk, lätt, så då blev obehaget ännu mindre.
Jag tror inte jag behöver lugnande. Det är mer att jag blir väldigt nervös precis innan, när jag väl ligger där så är det lungt efter ett tag :)
Solbackens kaniner

aha! helt tvärtom mot min klaustrofobi alltså.
#0 Hur har det gått för dig
Hoppas det går bra =)
Jag har inte varit där än, den 3 september är jag bokad. Det är inte så långt kvar…
Solbackens kaniner
låt ingen skrämma dej, det är hur lungt som helst. det mullrar lite, det är inget att tänka på. Tänk på att nu, äntligen ser de vad som gör ont! Detta är den sista utvägen för oss som har t.ex artros. Om det mullrar lite, så det gör åskan också ibland, men det är sällan den skadar oss! Skojade lite, MR skadar ingen!
Tack, det var lugnande att höra. Du har så rätt, förhoppningsvis ser dom orsaken till smärtan i käken!
Solbackens kaniner
Idag är det dax…
Solbackens kaniner
Lycka till, eller vad man säger. Det kommer gå bra 
Solbackens kaniner
Nu är det över. Phu, det tog över en timme, och två kontrastsprutor :O Fyy vad jag mådde illa och blev yr av sprutorna, jag kunde knappt gå efteråt.
Själva tunneln var inte så läskig, men ljudet var irriterande, och jag fick använda öronproppar.
Får se hur resultatet blir.
Solbackens kaniner
jag tror att du överlevde, eller?
kramar om tillfrisknad.
Jodå, knappt
Solbackens kaniner

Jag somnar när jag ligger i en sån där. Måste vara all de där knackningarna och brummningarna som gör det. Nån mer? 
skönt att de gikc bra! min syster mådde oxo jätte iilla av sprutan.

#25 samma här.. men har man gjort flera så är man van.. men jag va nervös inför den första..
Efter en halvtimme så var jag så inne i det dunkande ljudet att det blev sövande. Fick kämpa för att inte somna. Hade ju en grej i munnen som jag skulle bita i, pinsamt om jag skulle ha somnat och den hade ramlat bort 
Solbackens kaniner
magnetrönkades 28/9 på Halmstads lasarett. Jag hör till Skövde KSS.
Skövde KSS har 8 månaders väntetid!!!!!!!!!
Halmstads lasarett har 18 dagars väntetid !!!!!!!!!
Det stora problemet är väntetiderna.
Vissa smärtor kan man inte gå med i 8 månader
Tack till Halmstads länssjukhus.
ewa
#29 Jag hör också till KSS, fick vänta knappt 2½ månad för MRT av knä. Är helt omöjligt för mig att ta mig till ett annat sjukhus utanför regionen - skulle annars också ha åkt till Halmstad.
Med vänliga hälsningar
Chess
#30 det var ju trevligt för dej.
24 maj skrev min läkare en remiss till MR på kss.
jag ringde vid midsommartid för jag fick ingen bekräftelse på remissen.
den kvinna som jobbade den dagen var väldigt ledsen, hon sa att det var 3 månaders väntetid!
1/9 09 ringde jag till röntgen på KSS i SKÖVDE.
Jag undrade om jag hade fått en tid ?
Den kvinnan som jobbade denna dag blev mycket förvånad att jag blivit informerad att det var 3 månader.
Vi har 8 månaders väntetid, här på KSS
Halmstads lasarett tog emot mej på 18 dagar!!!!!!!!
Jag skulle vilja veta varför????????????????????????????????
Nu har jag fått svar. Jag har små förslitningar, men inget farligt. Dock så var käken något framskjuten, det är troligtvis därför jag har börjat fått så ont. Det kan ha kommit av att jag ligger och spänner och biter ihop när jag sover. Så bettskena kommer jag kanske att få börja använda under natten, för att minska belastningen.
Solbackens kaniner
Skönt att d inte va något allvarligt =)
jag har också fått svar, stora skador på de inre miniskerna.
min läkare tolkade röntgnsvaret att det var byte av hela knäleden,
den stora artrosförslitningen-miniskskadan.
remiss till ortoped, 4 månaders väntetid.
jag minskade väntetiden från 8 månader till 18 dagar.när det gällde magnetröntgen
nu är min väntetid 4 mån, för att träffa en ortoped som kommer att fråga mej om jag har så stora problem så att jag vill bli opererad.
ja det vill jag.
ja då kommer det en kallelse till dej om cirka----?9 månader, i bästa fall
jag är 58 år-sjukpensionär, jag har ju betalt för att ha ont.
men mina knän var inte med i den pensionsuträkningen.
#31 Jag kan inte säga varför men en bidragande orsak är att magnetkameran i Falköping gick sönder i maj och alla denns patienter fick då göra sin MRT på KSS - längre väntetider.
Angående väntetiden till ortopeden är det max 3 månader om man kommer på remiss från primärvården men vet av egen erfarenhet att ringer man och meddelar att man kan komma med kort varsel så går det fortare. Sen ska man max behöva vänta i 3 månader från det datum man bestämmer med läkaren att operation ska bli av till det att man faktiskt opereras. Men då får man vara beredd på att bli skickad till andra sjukhus, till exempel Halmstad som KSS har avtal med.
I vissa fall kan ortopeden gör bedömningen att man som patient inte kan vänta i 3 månader på operation och då hamnar man på prioriterat listan.
Med vänliga hälsningar
Chess
#34 - kom ihåg att du kan söka vård i vilket annat landsting du vill, om du tycker att väntan är för lång!
Det varierar väldigt mellan sjukhusen vilka kliniker som har lång väntan och inte.
#36 jag förkortade min magnetröntgen på 11mån, till 18 dagar genom att söka annat sjukhus. Skövde, kss- mot halmstad.
nu har jag 4 månaders väntetid för att träffa en ortoped på KSS Skövde.
där har jag en ortoped som har jobbat på och i min kropp tidigare:
ULF SVÄRD.
Hoppas att jag får honom?
Jag vet ingen annan.
Det är med en viss trygghet jag väntar på en tid på KSS
Väntar på en magnetröntgen av mitt knä som jag haft ont i sedan 04.
Dråpligt nog missade jag min tid som jag fått 13 september, helt borta, kom på det 2 dagar efter och kände mig väldigt dum då jag vet att det är köer!
Nu har jag tid på torsdag den 7:e oktober.
Vet inte, jag hoppas ju att de skall se något mer så de verkligen gör något. Är så trött på att inte kunna gå ordentligt, alltid ha ont och tigga och be om kortisonsprutor i knäleden. Hmm enligt min reumatolog så har jag fått den tiden för att jag skall bli nöjd - typ.
Lät så sist jag var där, han skojade och sa att han skulle skicka resultatet till mig så skulle jag få bestämma vad som skulle göras. Med andra ord räknar han inte med att se nåogt mer än det som synts på en vanlig röntgen, dvs grad 3 på förstörelse av brosket.
Knäled är inte akutellt förrän jag blir pensionär typ, bara 28 år kvar, hualigen!!
Vi får väl se vad utlåtandet blir av MR.
Nu är det gjort och jösses jag höll på att dö.
- Ligger du bra, kan du ligga så här i 30 min.
- Ja det känns bra.
Hur länge då, ja en 5 minuter sedan gjorde det ju skitont. Dessutom lade de en sandsäck över benet och nere vid fotleden så jag fick ont där och så strålade det från knä, fot och upp i höften, var nästan grinfärdig.
Låg blick stilla hela tiden, rörde inte händer eller något så när jag väl var klar så hade händerna somnat.
Hua vilken tur att de inte behövde göra om det, bilderna blev bra sa de.
Nu får vi se vad de säger…..
Resultat MR av knä:
_I alla ledavsnitt är brosket egentligen helt destruerat eller kraftigt degenererat. Detta ses i samband med tydliga osteofyter nästan överallt, bilden förenlig med höggradig artros.
De bägge meniskerna är kraftigt volymreducerade, status efter tidigare resektion? Korsband utan förändringar, collateralligament likaså.
Mängden vätska i knälederna tydligt ökad och anteriort och medialt i leden ses en fri benbit ac ca 2*1*1 cm storlek. Fri kropp? Oklart var någonstans den kan ha kommit ifrån. Stor avslagen osteofyt?
Det finns inget nämnvärt benmärgsödem eller något större mjukdelsödem som skulle kunna tyda på aktiv inflammatiorisk åkomma. Belden ger i första hand intryck av degeneretiva förändringar._
Remiss till ortoped för upprensning av knät, får hoppas det känns bättre sedan. Har idag ialla fall fått en kortisonspruta i knäleden och det brukar kännas ganska okej ett par veckor efter det. Smörjer väl antar jag.
#40 - amatörens tolkning; låter som om du kommer få nya knäleder framöver, för det där lät inget vidare… Tillåt dig själv att ta emot så många kortisonsprutor det är möjligt, för att ha ett drägligt liv tills dess.
Min mamma har inget ledbrosk kvar i sin ena handled och där är det bara en tidsfråga innan de kommer steloperera henne.
Ja, jag hoppas jag får en ny knäled, men jag har ålder och vikt emot mig…. Är för ung och för tung, vilket kommer betyda slitage på nya leden och den kommer inte hålla utan kanske krävs ett byte till sedan.
Äh, jag vet inte, men det är skönt att mr-röntgen visar vad jag känner i alla fall. Inte konstig att jag haft ont!