Vilken sorts träning är bäst för er?
JAg älskar mina pass i varmvattensbassängen.. Man kan göra det mesta där i!
Sen så undrar jag va det finns mer för träning utöver bassäng o sjukgympa som kan vara bra för oss men som inte gör oss sämre….
Många bekanta med reumatism hemma i norge brukar träna lite försiktig yoga och pilates faktisk, men jag tror nog det är olika vad folk tycker om och mår bra av
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Själv har jag hittat fram till en varmvattensbassäng, som man tyvärr bara har tillträde till i 10 ggr, sedan "bör" man vara färdigbehandlad.
Vet inte hur man beter sig när man har en kronisk sjukdom.
Jag övar mitt "vattenprogram", hemma, de dagarna som jag inte har vattengympa.
Sedan så har jag en stor boll, som sjukgymnasterna talar sig varma om, men jag märker inte att det hjälper.
Långa promenader i naturen, gärna med promenad-sällskap, gör att jag inte fokuserar lika mycket på smärtan.
Varmt bad, på kvällen, vetepåsar, massage med liniment (när det är femdjävligt)
All träning som jag gör med stress, montona uppgifter, tunga uppgifter eller under en lång stund, förvärrar mig bara.

Jag står i kö för H2O-gympa via reuma-föreningen. På feelgood kostar det 900 kronor/termin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Rematologen har varmbassängträning 5 mil härifrån, likaså sjukgymnast.
Ni vet besparingar
av landstinget. Min läkare finns kvar några tillfällen i månaden i vår stad.

Usch för alla besparingar som drabbar sjukvården hela tiden!!
Tycker det är helt fel att spara på,bättre att spara in på politkernas höga löner så får dom känna på hur det är!
Vård,omsorg o skola är fel att spara in på tycker jag!Sånt blir jag sur över men nu är ju läget i som det är i finanskrisens spår!!
Hoppas det blir bättre i framtiden!
Politikarna kan sluta att få pängar för att köpa dyra snygga bilar. Skal dom nånting offentligt så använder dom ju dom oficiella limousinerna ändå……
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det stämmer så väl! Låt dom ta bussen/spårvagn/tunnelbana som vi arbetare!
Simma är helt underbart! Då känner man sig frisk, kan röra sig hur lätt som helst! Det ska dock vara varmt vatten då.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
jag har fåttremiss tilll bassängträning, det skabli intressant. sedan ska jag få prova bk, basal kroppskännedom.nu är jag intekonstaterard reumatiker, men har onti hela kroppen ochmåste börja med den skonsammaste tränigen.
Oj, hade jag glömt svara här…
Jag tränar i varm bassäng två gånger i veckan och mår jättebra av det! Vattenträning är verkligen min melodi.
#8 - jag skrev i den andra tråden också men upprepar mig här:
"bassängträning är toppen! kom bara ihåg att ta det lugnt första gången även om det känns som om du är lätt som en fjäder i vattnet och rörlig som en marionettdocka… Annars får du betala för det dagen efter…
//en som inte tog sig ur sängen dagen efter sitt första träningspass i bassängen, men som idag mår fantastiskt bra av det!
Fast vi får se hur det går, jag är ingen vattenälskare, kan inte simma och får lätt panik om jag inte går ut väldigt sakta på djupare vatten.
Vino: Bassängen på Usö är inte jättedjup vad jag kommer ihåg, tror tillock med det går att reglera botten.
Finns en sorts flytvästar att låna, i alla fall när jag gick där via reumatologen för några år sedan.
reglera botten? oj.. jaghar aldrig varit där faktiskt, så det blir nog en upplevelse.